Hej!

Har letat och letat och fått en del svar, men kan någon svara på om detta håller?

Det är en lägenhet, där jag ska lägga klinkergolv i hall och kök.
Där ligger bjälkar c/c 600, på det tänkte jag lägga golvspånskiva 22mm och golvgips 12,5mm.
Sen primer och fästmassa samt 300*600-klinker, kommer detta hålla?

Tacksam för svar, även om ni har någon annan lösning där jag kan spara "höjd" då denna lösning
ställer till med en del problem, men det är den ända lösning jag hittar som jag tror håller.
 
Andra får säga om hållbarheten. Jag vill bara fråga om du tänkt igenom ordentligt att du ska ha klinkers i köket?! Jag har det (var så när vi köpte huset) och det går sönder tallrikar, glas och keramik i parti och minut! När köket renoveras så åker det ut, garanterat!

Sent from my LT15i using Byggahus
 
Jag har satt mitt andra kök med klinker och varje gång någon säger "men saker går sönder om du tappar det" så svarar jag att det riskerar det att göra ändå, för dom få gångerna jag tappar något så går det sönder eller sabbar trägolvet under.

Jag köper hellre nya tallrikar än lägger nytt golv :)
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Kortla i bjälklaget kanske? Ringer någon liten klocka om Max 300 cc på träbjälklag för klinker
 
limma golvgipsen med tex Ardex S48 så får du förmodligen tillräcklig böjstyvhet, skruvar du så får du det inte
 
Kattvovven skrev:
Jag har satt mitt andra kök med klinker och varje gång någon säger "men saker går sönder om du tappar det" så svarar jag att det riskerar det att göra ändå, för dom få gångerna jag tappar något så går det sönder eller sabbar trägolvet under.

Jag köper hellre nya tallrikar än lägger nytt golv :)
Visst, nu har jag sagt vad jag tycker i alla fall :)

Sent from my LT15i using Byggahus
 
Kopparkullen skrev:
Visst, nu har jag sagt vad jag tycker i alla fall :)

Sent from my LT15i using Byggahus
Me 2 :D upp till TS och känna om han brukar tappa saker :D
 
Tja, men personligen väger vinsten med klinker upp för ev tappade saker, plus, tappa en kniv i ett parkettgolv är sådär kul... =)

Läste lite om ardex s48, om jag kottlar upp till 300 c/c, sen sätter plattorna direkt på spånet med just ardex s 48, borde funka?

Den marknadsförs på det viset iaf...
 
Mikael_L
Du behöver inte kortla bjälklaget om det håller sig inom tillåten nedböjning med dagens byggnorm!

Vad har du för dimension på golvbjälkar + spännvidd?

Ang klinker i kök, så funderade vi också länge på det, men valde bort det till sist.
Har man t.ex. väldigt dyra knivar vill man kanske hellre ha ett hack i trägolvet än att behöva köpa en ny kniv som ersättning för en permanent förstörd en.
(Nu har vi inte dyra knivar, men valde ändå bort klinker av en massa andra små skäl.)

Klinker eller inte i köket är ett helt personligt val, jag lägger inga synpunkter på andras val därvidlag. :)
 
Okej, så du menar att 600c/c, och ardex s48+klinker direkt på spånskiva håller? det vore ju toppen!

Ja, har funderat i över ett halvår, har bestämt mig för klinker. =)

PS. ska kolla dimensionerna, vad menar du med "tillåten nedböjning"?
 
Korvgubbe
Kopparkullen skrev:
Andra får säga om hållbarheten. Jag vill bara fråga om du tänkt igenom ordentligt att du ska ha klinkers i köket?! Jag har det (var så när vi köpte huset) och det går sönder tallrikar, glas och keramik i parti och minut! När köket renoveras så åker det ut, garanterat!

Sent from my LT15i using Byggahus
Du får köpa en hållbar servis om du envisas med att tappa saker stup i kvarten! :D
 
  • Gilla
Kopparkullen
  • Laddar…
Mikael_L
lillamatilda skrev:
PS. ska kolla dimensionerna, vad menar du med "tillåten nedböjning"?
En konstruktör ska dimensionera ett bjälklag t.ex. så det håller en viss standard, och klarar de laster och påkänningar som det kan tänkas utsättas för.

Och då tittar man på bärförmåga för utbredd last, punktlast. Fast lastdel och ickefast. Och så nedböjning som tillfällig olägenhet.
Nu kan ju jag inte detta något vidare bra. :blushing:
Men för ett bostadsbjälklag så finns det såvitt jag vet standardlaster som man tar till, och man lägger till lite endast om det finns fog för att anta värre laster.
Vet man redan i konstruktionsskedet att det ska stå en 1 ton tung kakelugn någonstans, ett stort bubbelbad eller ett stort akvarium bör man designa in dessa laster.

Nedböjning som tillfällig olägenhet är en trevlig grej. I vanligt bostadssammanhang så ansätter man en 1kN kraft och tillåter en max nedböjning (1,5mm ??? kom jag ihåg rätt?).
Klarar bjälklaget detta så brukar det inte upplevas svajigt när man går på det, och det klirrar inte alltför mycket om glasen i vitrinskåpen heller, när man går runt i rummet.
Och sen så ska ett lämpligt förstärkt klinkergolv (12mm flytspackel eller med rätt lim limmad golvgips) inte få några spruckna fogar.

Här har du lite tabellvärden som antagligen ska klara alla moderna normer så länge som inte onormala aktiviteter utförs på bjälklaget.
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=679&contextPage=1465
 
Redigerat:
Sen finns det ju mer eller mindre "elastiska" fix och fog.
 
lillamathilda: var har du sett någon sådan marknadsföring av S48?

Böjstyvheten ska vara som 22mm spån på 300cc reglar, det blir mycket böjstyvare om man limmar en golvgipsskiva på spånet, lägga direkt på spån skulle jag INTE göra.
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.