om jag har betonggolv i hallen och vill ha klinker/grantikeramik i samma nivå som parketten som ligger ca 23mm högre än betionggolvet - måste jag då gjuta eller räcker det att använda fix?

hur räknar man fram så att man hamnar på samma nivå?

kan man räkna med en viss tjocklek på fixet beroende på fixkam eller är det mycket beroende på hur duktig man är att lägga plattorna?
 
Hmm, det hela beror förstås på hur tjock klinkern är som du ska använda. Fixet bygger väl bara ett par, tre millimeter, har du då en klinker som är t.ex. 10mm skulle du alltså först behöva flytspackla 10mm.
Tror inte du kan köra med ett fixlager så tjockt som 13mm, med risk för sättningar osv.
 
Flytspackel är det enda rätta. Räkna av tjockleken på plattan + 3 mm för fix så har du höjden.
 
hur lång tid tar flytspackel att torka innan man kan lägga klinkern?

har aldrig flytspacklat - är det svårt första gången.

Denna yta är ca 2x1,5 och ska vara plan utan golvvärme.
 
Flytspackel av normal typ brukar vara färdig att arbeta på efter ett dygn, ibland redan efter ett par timmar.
Ett tips är att sätta ut små höjdguider på golvet, så att du ser hur mycket spackel du hällt ut. När man spacklar på spånplattor har jag sett att man drar i gipsskruv till rätt höjd med en halvmeters mellanrum.
 
Skruva dit ett golv gips slipper du flytspackla istället.
 
Risken med en golvgips på betongen är att den kommer inte att ligga helt stumt på betongen, betong är normalt inte tillräckligt slät.

Flytspackel är det enda "rätta"

(Hålla på och borra och plugga, vilket jobb när man kan blanda i hink och hälla ut)

Protte
 
just det det var ju betong.....my mistake
 
TS kan ju faktiskt ha betonggolv som det legat plastmatta på eller något annat övergolv som kräver en plan betongyta.

Gör i alla fall en kontroll på hur plan ytan är innan det är dags för bygghandeln och inköp av flytspackel. Om det är ojämnt så är givetvis flytspackel riktigt smidigt för att bygga upp ytan men är det plant så går det ju äckligt snabbt med golvgips att få klart för klinkers.

// Mats
 
det har legat mosaik på betonggolvet.

om jag kör golvgips - då måste väl den limmas fast?
och skruvas fast medan limmet torkar?

hur plant är tillräckligt plant?

utrymmet är 2x1,5m

(har golvgips dock har de stått ute i störtregnet :( så jag är tveksam att använda dem - tänkte först limma fast den på mosaiken och ha matta - men jag ändrade mig - hade då klistrat en golvgipsskiva och när jag tog bort den så följde en del av mosaiken med - den satt lösare än jag trodde - så det var bra att jag ändrade mig till klinker istället - även om jag är irriterad på mig själv att jag stressade)
 
Trassla inte till tillvarom för dig JanneSjo. ;)

Blanda till en hink flytspackel och häll ut... klart.
För att få absolut rätt höjd slår du först i ett gäng betongspik i golvet där skallarna hamnar i rätt spackelhöjd. Därefter häller du på så mycket spackel att det når upp precis till spikskallarna.
 
ska nu ta tag i och gjuta - har dock blivit osäker på hur mycket fix man ska ha - har fått från 3mm till 10 mm - och att fixen inte trycks ihop nämnvärt.

hur är det enligt er erfarenhet - jag ska ha 30x30 cm plattor granitkeramik - vilken fixkam borde jag använda?

hur mycket kommer då fixen att bygga när man tryckt fast klinkerplattan?
 
Ta helt enkelt och provspackla på en bit spånplatta, gipsplatta eller annat som du har liggande om du känner dig osäker. Tryck sedan dit en platta och mät. Jag skulle gissa på att du hamnar på ca 4 mm.
 
ok jag läste att man ska ha 8mm fixkam på 30x30 platta - så om man trycker ihop 50% blir det 4mm - det kanske är rinligt.

det var många år sedan jag kaklade.... kanske borde testa som du föreslår
 
Vill du verkligen inte ha golvvärme i hallen? Med massa blöta skor och grejer som blir nu på hösten/vintern. Jag hade nog lagt in en liten slinga om du nu ändå ska flytspackla!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.