J
Hej.

Jag har sökt både på detta forat och på andra ställen men lyckas inte riktigt få klarhet i vad som gäller.
Till saken, vi hade en carport på knappt 25m2 med betongplatta. Väggarna är nu ombyggda och isolerade. För att göra det lite mindre smutskänsligt och lättstädat i det som nu är ett garage där jag kommer hålla på med bilarna har vi tänkt lägga klinker. Jag räknar med att det kommer hamna diverse spill på golvet och rå betong suger ju gärna upp oljan bl.a.
Troligtvis rör det sig om en oisolerad betongplatta då det inte var tänkt som garage när det byggdes. Det finns ingen brunn i garaget och betongplattan är väldigt jämn.

Vad jag tror är rätt förfarande är följande:
Tvätta golvet med avfettning och rotborste för att få bort lite oljerester som är på golvet nu.
Prima med en primer som inte är fuktspärrande.
Lägg på fix för inne/ute
Klinker för inne/ute
Foga.

Hur gör man vid kanten mot garageporten? Idag är det en stålkant mot betongen men klinkern gör ju att det bygger ytterligare någon centimeter. Samtidigt kommer ju eventuell vätska behöva ta sig ut där eftersom det är lite fall.

Det ska helst inte kosta så mycket så jag har kollat en del på biltema och bauhaus budget-sortiment. På bauhaus varor står det inget om åtgång när det gäller primer och fog. Kan man anta att det är ungefär samma som för biltemas produkter?
 
Detta är ett svar på en annan sida för hem fix kan kanske vara nått.




Hejsan!!!
Har byggt ett garage på en oisolerad betongplatta från 1982.
Nu har jag lagt klinker på plattan utan fuktspärr för att golvet skall andas,
(ligger endast tätskikt ca 10cm ut på golvet och upp på väggen runt om för skydd mot eventuell fuktvandring upp i vägg).
Problemet är att nu när det är kallt ute så bildas det kondens? vattensamlingar runt om garage i vinkeln mellan golv och vägg ca 10-15cm ut på golv, antar att detta beror på att kallt möter varm luft innifrån?.
Min fråga är hur kan jag lösa detta? kan man lägga typ cellplast på utsida platta?
Tacksam för svar Mvh Mikael.


28 feb 2011 23:21

Replik

Gräv ut runt pattan ner till plattans kant. Närmast plattan sätter du Fuktisolermattaför ventilationen, sen är det bara att bygga ut med Cellplast S80 EPS eller så tjockt du tycker är passande. Övergången mellan panelen och cellplasten ska det vara en luftspallt. Cellpasten kläs in i någon lämplig Fiberduk så att cellplasten klarar marktrycket och beväxtligheten.


Posta svar
 
låter som en bra plan, är inte säkert att det behövs primer det beror på fixet.
Tvätta både 1-2 gånger så du får det riktigt rent, Jotun Kraftvask brukar vara bra.

viktigt att du får bra täckning på undersidan av plattorna annars kommer det att gå sönder plattor, ska du ha större än 20*20 plattor så ska du använda flytfix.

mot kanten så kan du kanske avsluta vid vinkeljärnet/stålkanten och kanske svetsa eller skruva fast ett nytt plattjärn ovanpå det gamla så du kommer i samma höjd och sen foga antingen med mjukfog eller hårdfog mellan klinker och järn
 
J
Tack för tipsen!

Ska tänka på att tvätta av golvet ett par extra gånger.
Jag har tittat på ett klinker bauhaus har på kampanj för 69:-/kvm, de plattorna är 30x30.
På t.ex. biltema's primer C som ska användas innan både deras vanliga fix och flytfixen står det i manualen att man ska använda vatten och kaustiksoda för att avfetta. Ska man hellre använda kraftvasken än det eller vanlig avfettning? Är kraftvasken något annat än vanlig målartvätt?

Gällande kanten funderar jag på vad som händer med fukt som rinner ner under klinkern. Om man svetsar/bultar en ny kant ovanpå så lär ju inte vätskan kunna ta sig ut, eller räknar man med att all sådan fukt dunstar innan den gör skada? Tänker om man tar in en bil på vintern t.ex. Allt smältvatten måste ju kunna ta vägen någonstans och fogen är ju inte tät.
 
ok testa med kaustiksoda och se hur det blir, kraftvask använde jag för 20år sen när vi avfettade ett industrigolv och det funkade bra men det kanske inte ens är samma medel idag, nu när allt ska vara miljöanpassat.

Kanske går det att göra distanser under ett plattjärn då? fast då kanske det blir nedtryckt på sina ställen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.