Hej på Er !

Har precis hittat till denna sida då jag googlade ovanstående fråga :)

Har precis rivit ur allt i mitt badrum/duschrum samt bastu...alla tre utrymmena hör ihop. Det som satt tidigare var våtmatta på vägg och golv.

Jag vet att denna fråga ställt här förut men i mitt fall är det inte golvärme eller inte som är frågan. Mitt hus är byggt 1973 och har en betongsula liggande på en singelbädd. ALLA jag pratat med avråder att lägga in golvvärme då det skulle bli en kapiläreffekt så att sulan suger upp fukten från backen. Sulan är alltså inte isolerad alls och då skall inte golvvärme användas enligt alla rön.

Min fråga är därför klinkers eller våtmatta. I mitt tycke är klinker mycket snyggare och känns mer tåligt än en våtmatta. Har dessutom en kompis som är plattsättare så jobbet blir mycket billigare att välja klinker.

Så...är det någon av Er som har klinker i badrum/bastu utan golvvärme...hur känns det ? Jag har alltid tofflor på mig inne och det finns ju snygg trätrall eller gångmattor att lägga in. Borde funka tycker jag.

Tacksam för alla åsikter i detta ämne !

mvh
Svansen
 
Du får väl isolera då...........................:) Nä, allvarligt talat, jag håller själv på just nu och gräver ur i källaren för att kunna isolera,gjuta med golvvärme och senare lägga klinkers. Det är slitigt men inte omöjligt och inte särskilt komplicerat heller. För min del så motiverar jag det till stor del med att den dag vi säljer huset så tror jag att det gör en hel del på priset, jag tror alltså att jag kommer att få betalt för slitet framöver.......Kanske ingen bra affär om man måste leja bort det men kan man göra det själv så............
Annars så visst funkar det med klinkers direkt på betongen rent tekniskt, men räkna med att det blir jättekallt och blött, särskilt som det gäller ett badrum i ditt fall. Vårat eget badrum har idag golvvärme (även där har jag grävit isolerat etc)och jag skulle aldrig ens fundera på att bygga ett badrum utan golvvärme idag, iaf inte på en betongplatta.
 
Funkar gör det ju med klinkers men kallt som f-n blir det och vått:eek: låter onödigt dessutom om Du tänker lägga trätrall och mattor uppepå :D
Jag håller med Jan-L, bila bort en del av golvet och isolera det är inte så svårt som det kanske låter, hyr en riktig maskin hos en riktig uthyrare (inte Bauhaus och liknande utan tex Cramo eller nån) så att Du får en rejäl maskin som klarar jobbet. Jag skulle aldrig renovera ett golv i källare utan golvvärme, det är värt allt extrajobb.
Jag har gjort precis det här, fixade ett badrum i källaren där det inte varit nåt förut så jag fick bila även för avlopp. Att bila, skotta ur rummet, gjuta EPS-bruk med flytspackel ovanpå, lägga golvvärmeslangen och flyta in den tog drygt en vecka extra jämfört med att inte göra det.
Nu har Du fått 2 svar av såna som inte gjort som Du tänkte hoppas nån som inte la golvvärme (för nån sån måste det väl finnas?;)) delar med sej av erfarenheterna också.
 
Klinker är inte trevligt utan golvvärme när det är kallt. Då är faktist nästan matta att föredra.
 
Thomas59
Håller i princip med ovanstående om att klinkersgolv blir kallt.

Beslutar du dig i alla fall för klinkers finns det en sorts (troligen flera) kompositklinkers, dvs en sorts stenpulverblandning som pressas ihop till klinkersplattor med lite mattskrovlig yta, som i alla fall är lite (mycket!) bättre ur komfortsynpunkt.

Jag hade i min förra lägenhet en liten gästtoalett, med svart klinkers utan golvvärme. Där gick man inte gärna in barfota så då vi renoverade badrummet var golvvärme ett krav.

Nu är det ju så att värmeslingorna som ligger i flytspackel inte får användas de första tre till fyra veckorna efter flytspacklingen för att spacklet ska hinna härda ordentligt. Till min förvåning var dock komforten UTAN golvvärme helt ok. Det gick så långt att vi kunde konstatera att dels skillnaden mot det andra klinkersgolvet var enorm och dels att det faktiskt skulle kuinna funka utan golvvärme.

Nu var ju detta i en lägenhet och inte ett hus så temp på golven skiljer nog men som sagt, skillnaden var enorm mellan olika typer av klinkers.
 
T
Fast klinkersgolv i lägenhet värms upp utav lägenheten därunder, så helt iskalla som i hus blir det inte.
 
tank77 skrev:
Fast klinkersgolv i lägenhet värms upp utav lägenheten därunder, så helt iskalla som i hus blir det inte.
Nej precis. Innan vårt nya bad i källaren blev klart så fanns det bara ett oisolerat duschrum, också i källaren, så jag har erfarenhet av kalla betonggolv............:) Det var tofflor på, vrida på duschen varmt som sjutton så att golvet värmdes upp en smula, sen kunde man duscha..........Golvet torkade aldrig,och mattan som vi hade där för att inte förfrysa fötterna medans man torkade sig var blöt eller i bästa fall lite fuktig...
Nu är vårat hus byggt 1935 och detta är ju i en källare,TS hus däremot är ju betydligt nyare och där finns ju med all säkerhet bra element och välisolerade väggar så det är ju inte jämförbart. Men även om badrummet i stort är bra isolerat och varmt så är i mitt tycke fördelarna med ett varmt golv så stora att jag aldrig skulle pruta bort det....
 
Thomas59
tank77 skrev:
Fast klinkersgolv i lägenhet värms upp utav lägenheten därunder, så helt iskalla som i hus blir det inte.
Jo, precis som jag skriver så skiljer sig golvtempen mot källare med oisolerad golvplatta men det var en markant skillnad mellan olika klinkerssorter. I gästtoaletten var golvet ISKALLT och i badrummet var det helt ok, inte kallt i alla fall.
 
Aldrig klinker utan golvvärme. Klinkern i vårt nybyggda hus blir iskall på sommaren och jag vågar inte ens tänka tanken att ha det så på vintern också.
 
Hej igen...och tack för alla svar !

Jag bor i ett ganska stort souteränghus där dessa tre utrymmen ligger under mark. Att isolera denna sula enligt vad som av konsumentverket är rekomenderat är helt uteslutet. Jag skulle behöva gräva ur hela baksidan runt huset och göra om all dränering m.m...ett helt orimligt jobb "bara" för att få golvvärme på 10 m2;)

Jag har bara en dörr till dess tre utrymmen (var två från början)...direkt när man kommer in så kommer toalett och handfat/kommod...i nästa rum kommer duschutrymmet och i anslutning till det bastun längst in. Det blöta från duschen kommer därför aldrig att skapa oangelägenhet vid t.ex toalettbesök. Om man därför lägger en snygg matta framför toalett och handfat uppepå klinkers så borde ju komforten bli hyfsad. Lägg till att jag osexigt nog ALLTID går med tofflor inne !...jag får därför aldrig känna den direkta värmen från golvvärmen....och att gå de två metrarna till duschen på svalt golv känns hanterbart för XXX.XXX SEK :)...för i bastun är det ju ändå inte aktuellt med någon golvvärme anser jag.

Missförstå mig inte...jag skulle självklart lägga golvvärme om jag hade ett hus anpassat för det. Nu har jag inte det så det gäller att göra det bästa av situationen. Jag gillar klinker framför våtmatta....vad skulle Ni välja ? Utan golvvärme alltså....det blir det ändå inte ;-)

mvh
Svansen
 
Har ingen jättestor erfarenhet av klinker utan golvvärme, så kanske skall jag inte uttala mig om det, men rent visuellt så föredrar jag klinker alla dagar i veckan....

Och håller med dig... det är en helt orimlig kostnad att plöja ner bara för att få värme i golvet, Det verkar mest vara massa kärringar här i forumet, som är rädda för lite kyla!! Skärpning ;-P

Så kör på, men för guds skull ingen plastmatta!!
 
Redigerat:
Jag la golvvärme i ett stort suterränghus utan att gräva upp runt grunden och dränera om, förstår inte riktigt varför Du skulle göra det? :confused: I ditt fall skulle jag bila ur dom 10 m2 där Du behöver golvvärme, gjuta EPS och lägga klinkers. :p Ett alternativ är att lägga el-komfortvärme i golvet, det kommer inte att orsaka nåt kapillärsug. Lite svårt att råda när jag aldrig skulle göra så där men plastmatta är verkligen fult och ser billigt ut det skulle jag inte sätta någonstans någon gång. Så i valet mellan plastmatta och klinkers/tofflor väljer jag tofflor :D
 
Zemerlin...det var ju ungefär så jag också tyckte...men jag vågade inte vara lika frispråkig som dig....nykomling som jag är ;)

Saken är ju den är jag har ju som de flesta andra hus utan golvvärme generellt kalla golv i hela huset...speciellt på nedervåningen och speciellt på vintern....så är det bara. Utanför dessa badrum har jag en stor hall med laminatgolv....inte heller så varmt för tassarna. Bredvid en tvättstuga med våtmatta på sulan....inte så varmt för tassarna.

Så...för mig är det så naturligt med varma sköna tofflor som också gör att man slipper bli blöt när hunden och barnen drar in snö på vintern m.m. Historiskt sett är ju golvvärme en ganska ny företeelse så jag kommer nog också överleva ;)

Men som jag sa tidigare. Jag är abolut ingen motståndare av golvvärme....jag har faktiskt en liten toa med dusch uppe som har klinkers med el-golvvärme...men från maj till september har jag den avstängd då uppvärmning av toan på grund av årstiden är onödig.

Och jag håller med Er....ingen plastmatta. Det får bli klinkers....det måste vara det bästa skyddet och det snyggaste alternativet.

Tack för alla svar !

mvh
Svansen
 
Kör på klinkers och tofflor, det blir nog bra:)

Och för tusan, det är bara roligt med folk som är frispråkiga!!

Mvh från en riktig kärring som kärrat ut ca 25 ton betong/ sten/ jord, och kärrat in ca 10 ton singel/betong bara för att få lite varmt om fossingarna.....;)
 
  • HPIM0650.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att bila upp golvet är inte kärringgöra så det överlämnade vi till andra.... Detta var i källaren och det blev mycket varmare med isoleringen även om inte värmeslingorna är igång. Det känns en markant skillnad mot de rum vi har klinker direkt på betongen och inte isolerat. Man ska dessutom vänta ganska länge innan värmen kan sättas på efter installering. Vattenburna ska vara billigare än el. Vi har valt att lägga slingor i entren och toaletten och fukten försvinner jättesnabbt, i en källare hade jag varit bekymrad över fukt- och mögelproblem om det är för kallt. Mitt tips. Lägg slingor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.