Mitt första inlägg;

Har någon lagt klinker i bad-/duschrum på övervåningen i sitt Ä-hus? Vi har ett Höner förberett med duschbrunn. Har funderingar kring regelavstånd (600) samt hur ni löst det inbyggda fallet, avpassat för plastmatta. Min tanke är att fylla ut fallet, limma dubbelt golvgips (enkelt i dusch och göra nytt fall). Har ni erfarenhet, tror ni det räcker för att styva upp golvet?:rolleyes:
 
Hej jag kommer att använda en MINERIT skiva som man skruvar/limmar på existerande spånskiva. Nedanstående saxat från Tepro.se

Minerit VT på golv
Användningsområde
Genom att limma byggskivan Minerit VT på ett spånskivegolv förstyvas konstruktionen så mycket att branschens krav för klinkergolv uppfylls.

Inga andra sätt att styva upp ett spånskivegolv bygger så lite i höjd som Minerit VT-metoden. Minerit VT är 8 mm.

Den byggkeramiska branschen har genom Byggkeramikrådet tagit fram särskilda branschregler för kakel- och klinkersättning. Enligt dem skall ett underlag för golvklinker ha en böjstyvhet som minst motsvarar 22 mm spånskiva på bjälkar s 300 mm. De allra flesta gamla nyproducerade spånskivegolv har bjälkar på s 600 mm. Sådana golv måste därför styvas upp för att fungera som underlag för klinker.

Lycka till!
 
Så kan man göra. Eller, om man kan tänka sig fyra millimeter till så kan man flytspackla minst 12 millimeter. Det fyller samma funktion. Plus att man då på ett enkelt vis kan åstadkomma fall på hela golvet.

Förresten Patte, du ska inte skruva. Eller snarare, du kan skruva för att hålla på plats medan du limmar, men skruven ska bort sen.

Rickard: Det räcker med att hellimma enkel golvgips på spånskivan.

Edit: Det blir inte fyra millimeter till, det blir bara en millimeter till om man flytspacklar. Minerit VT plus 3 mm lim blir 11 mm, spackel ger 12.
 
varför skall man ej skruva?
 
eller du har nog rätt om man skruvar för att få ned skivan i fallet så kan man ta bort dem sen
 
Det enkla svaret är för att det står i branschreglerna och i alla monteringsanvisningar.

Det noggrannare svaret är att limmet (som måste vara ett mineraliskt bundet formstabilt lim som kammas ut så att det blir ett tre millimeters skikt över hela ytan, absolut inte sättlim eller pl400 eller nåt sånt) ska och kan ta upp skjuvkrafterna mellan skivorna, medan skruvarna inte klarar det. Det har visat sig att skruvskallarna har en tendens att röra sig lite med tiden och det finns risk för att de orsakar sprickor i tätskiktet.
 
Patte förresten, du inser att det är rätt svårt att få ner en skiva i ett runt fall va? Det blir enklare och betydligt billigare för dig att flytspackla istället. Och dessutom skrev jag fel förut, för mineriten kommer bygga 8 millimeter plus tre millimeter lim. Så du tjänar bara en millimeter jämfört med spackel.
 
Alltså att man sätter Mineritskivan överallt där det är plant och sen kör flytspackel i duschen menar du då eller vad? Läste lite på Tepros hemisda du har helt rätt ang skurarna
 
Nej, jag menar att man flytspacklar hela golvet. Det ska inte finnas någonstans i ett badrum där det är plant, det ska vara minst en centimeter fall per meter i hela rummet, och två centimeter fall per meter kring golvbrunnen.

Som sagt, det mycket dyrare och jobbigare att göra detta med mineriten än att helt enkelt flytspackla.
 
Problemet är att golvet är uppsågat bla för ny golvbrunn från avlopp in till bastun. Risken är ju att spacklet flyter ned i skarvarna där? Sen har älvsbyhus flera skarvar som går där de olika hussektionerna har monterats ihop vilket också medför läckage problem.
 
Läckage? Man tätar alla springor och hål med fogskum, latexmassa eller drevar med isolering. Det är inga probem. Men oavsett hur du löser det så ska du ha fall på hela golvet, och om det inte redan är fall på spånskivan så förstår jag inte hur du ska lyckas få det på mineriten.
 
Hur gör jag ett fall med flytspackel över hela rummet? Är det inte svårt?
 
Hej det är fall på spånskivan, men jag kommer troligtvis att köra med ett förstärkningsnät som man tydligen spacklar in för att stärka upp. Får nog anlita en plattsättare till det hela..

Tack för tipset med fogskum/latex, det är väl bara att sätta igång och täta för springor det finns det gott om !
 
ack, det värmde. Jag tänkte göra så här: Primar och jämnar ut bef. fall i spånskiva, Lägger i förhöjningsring, limmar golvgips, flytspaclar och gör nytt fall kring brunn, tätskikt och klinker. Klart!

/Riggs
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.