Hej! Vi ska lägga klinkers i hallen, har källare under. Bjälklaget består av detta enligt bild. Nu ligger det en plastmatta på. Jag är rädd att det rasar? Då klinkersen väger ca 400kg enligt postpaketet vi fick. Riktigt tungt o bära paketen.
Hur vet vi om det måste förstärkas? Tänk om det rasar ?
 
  • Byggspecifikationsdokument med tekniska detaljer som användaren refererar till för att diskutera bjälklagsstyrka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Er hall bör väl ligga på närmare 25 kvadratmeter om ni har klinker på 400 kg.
400 kg utspritt på denna yta är ingenting. Du kan vara helt lugn.
 
C C.Lundin skrev:
Er hall bör väl ligga på närmare 25 kvadratmeter om ni har klinker på 400 kg.
400 kg utspritt på denna yta är ingenting. Du kan vara helt lugn.
Är jätterädd att det kommer att rasa... bjälklaget verkar vara riktigt tunt. Hallen är 15 kvadrat. Tänk om dom snålat med armeringen, är ett gammalt hus och golvet rasar ner i källarvåningen...
 
A Amaryllis92 skrev:
Är jätterädd att det kommer att rasa... bjälklaget verkar vara riktigt tunt. Hallen är 15 kvadrat. Tänk om dom snålat med armeringen, är ett gammalt hus och golvet rasar ner i källarvåningen...
400 kg utspritt över hela ytan är betydligt mer skonsamt än att två personer står mitt i rummet t.ex, förutsatt att väggarna under är bärande givetvis.
Sedan är jag tveksam om det är så tungt som du säger, men 100 kg är som sagt ingenting i sammanhanget.

Däremot låter det ju lite oroväckande att du säger att bjälklaget är påväg att rasa med i källaren. Hur vet du det? Har du några konstruktionsritningar?
 
C C.Lundin skrev:
400 kg utspritt över hela ytan är betydligt mer skonsamt än att två personer står mitt i rummet t.ex, förutsatt att väggarna under är bärande givetvis.
Sedan är jag tveksam om det är så tungt som du säger, men 100 kg är som sagt ingenting i sammanhanget.

Däremot låter det ju lite oroväckande att du säger att bjälklaget är påväg att rasa med i källaren. Hur vet du det? Har du några konstruktionsritningar?
nej jag utryckte mig fel, jag menade att jag är rädd att det kommer rasa då bjälklaget ser väldigt smalt ut sen vet jag ju inte hur mkt armering som finns. Kan ju vara ett fuskbygge
 
Den risken är nog minimal. Hur är golvet idag, eftersom det är betong kan du väl aldrig känna någon svikt om du hoppar?
400kg är som tidigare sagt inte mycket när det är fördelat på golvet.
Vet du tjockleken på nuvarande gjutning?

Oavsett så kommer det sannolikt inte att rasa för att du lägger klinker
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.