Hej,

Vi är igång att lägga nytt golv i källare. Idag är det oisolerad betongplatta och huset är byggt 1961.
Jag vill helst ha ett parkettgolv, men då med en luftspalt emellan betonggolvet och parketten dvs ett ventilerat golv.

Det finns ju olika system för ventilerade golv, Platon blå verkar vara bland det vanligaste.
Dock är det 3 saker som gör att jag istället funderar på klinker, och det är här jag behöver era råd:

1. Kostnadsfrågan: Hur mycket dyrare blir det att lägga ventilerat golv? Beror ju på en massa faktorer, men på ett ungefär? Jag jämför ett billigt parkettgolv för 200 kr/kvm mot klinker som även den kostar 200 kr/kvm. Bör själva arbetskostnaden bli ungefär detsamma?

2. Hur petigt är det att golvet är helt plant om man ska lägga ventilerat golv, jämfört med att lägga klinker? Har en golvbrunn i ett av rummen, som gör att hela golvet har en lutning mot brunnen. Förmodar att jag behöver flytspackla i bägge alternativ, eller kan jag komma undan flytspackling om jag väljer klinkeralternativet?

3. Om jag kör ventilerat golv, så är det självklart säkrast att köra med aktiv ventilering dvs med en fläkt kopplat till luftspalten. Dock är det något jag vill slippa av olika skäl, dvs jag vill köra enbart med passiv ventilering. Men vågar man chansa? Kontaktar man Platons kundtjänst så lär de väl rekommendera att köra med fläkt, för att gardera sig.

Åsikter?

Här kan ni se lite bilder (se första sidan).
https://docs.google.com/presentation/d/1ee5O1z8pLkOXAvEY6OpNpW4uC6ARw_SfjT5xy5b-Ecg/edit?usp=sharing

Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.