Har ett hus med carport byggd 2004. Carporten ligger på en gjuten platta.
Plattan är isolerad 10 cm,cirka 20 kvm yta.
En sida har fasad men det regnar ju in och drevar in snö vintertid.
Plattan ligger väldigt lågt, vilket jag har en klåpare till hantverkare att tacka för.
Efter något år så började den omålade oslipade betongplattan att erodera, speciellt
på områdena i utkant av plattan och i hjulspåren.
Bor i Göteborg så det saltas ju friskt på vägarna.
2005 så lagade jag plattan med Sto GM1(betonglagning) och impregnerade med Stocryl HC100.
Det är ju proffsmaterial för brobyggnad etc så det kostade ju en slant...
Det gav en vattenavstötande yta..lite "gore-tex" för betong..
Nu 2011 så har det hållit i 6 år men nu har jag gjort om proceduren med nya lagningar
och i nästa vecka ska den impregneras igen.
Nu funderar jag på om det är värt försöket att lägga kraftig klinker med "vattentäta" fogar
för att slippa göra om det om 5-6 år.
Lagning och impregnering går loss på ca 1500:-
Jag har lagt klinker på en uteplats där ena delen är under tak och den andra delen ligger oskyddad. Där har det hållit bra, men det körs ju ingen bil där och inget salt kommer ju på klinkergolvet.
Även där impregnerade jag plattan med Stocryl HC100...
Till saken hör att jag inte har dubbdäck och mekar inte med bilen i carporten heller.
Jag är lite rädd för att vatten skall tränga in under klinkersen och att det blir frostsprängning.Att plattor skall spricka när man belastar med bil är ju en annan risk.
Det kostar väl en 3-4000:- att lägga klinker om man hittar det till ett rimligt pris på Hornbach eller Bauhaus.
Jag har inget emot att lägga klinkers men frågan är om det är ett bortkastat arbete.
De lagningar och påföljande impregnering som jag gjort är ju hyfsat enkelt och göra men det verkar ju behöva upprepas kontinuerligt.

Tips och råd om min carport?:S
 
  • carport 002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • carport 001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.