Har lagt golvvärme i hallen på bjälklagen med en spårad spånskiva. Sen ligger värmefördelningsplåt i spåren och slangen. Bjälklagen har jag reglat upp till cc30. Nu undrar jag om det skulle gå att spika eller skruva fast plåtarna ordentligt, prima och lägga klinkern direkt på detta ned fix? Alternativet är ju att lägga en skiva golvgips men hade helst sluppit detta pga bygghöjden.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
J
Är kanske inte så bra direkt på plåten och klinker på det , plåt och klinker bär sig lite olika åt vid uppvärmning , så en skiva på kan vara på plats , i hallen kommer det att bli lite blött och det går ner genom fogarna . Är inte riktigt säker men skulle tro att det går med en rotgips 6 mm , primer och smörja med ett tätskikt 1,5 m in från dörren
 
Flytspackla några mm skulle jag gjort. Känns skakigt med fix på plåt.

6mm gips skulle jag aldrig lägga på golv.
 
T
ByggHenkan ByggHenkan skrev:
Har lagt golvvärme i hallen på bjälklagen med en spårad spånskiva. Sen ligger värmefördelningsplåt i spåren och slangen. Bjälklagen har jag reglat upp till cc30. Nu undrar jag om det skulle gå att spika eller skruva fast plåtarna ordentligt, prima och lägga klinkern direkt på detta ned fix? Alternativet är ju att lägga en skiva golvgips men hade helst sluppit detta pga bygghöjden.
Du kan ju inte tro att du kan flyta 2-3 mm och sedan tro att det blir någon hållfastighet i det?

Du måste flyta minst 15 mm för att det ska bli stabilt och då kan du ju lika gärna limma dit en golvgipsskiva.
 
A
Man har väl inte gips på spån om man ska flyta på golvet. Fast å andra sidan lär väl aluminium och cement inte gå bra ihop. Knepigt..
 
Tacksam för alla tankar. En tanke, Floores system har aliminiumbeklädda gipsskivor. Enligt deras instruktioner lägger man klinkern direkt på det, borde ju vara liknande yta som plåten. Så är anledningen att det inte skulle fungera att fixen och plåten inte fäster ihop så bra eller är det stabiliteten i spånskivan som är problemet?
 
J
Gips är ett helt dött material och suger inte , används ofta som underlag till flytt men spån är ett halvdött material och kan suga mera av fukt , sen det med att ha fix direkt på deras aluskivor kontra aluplåt är något som jag inte testat eller gjort , hur det biter
kan vara olika p.g.v kvaliteten på aluminium
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.