Hej ,

Vad tycker ni om det här ?
Vi hade en bygg företag som tog åt sig uppdrag att renovera två badrum här hemma .
Av en slump så upptäckte jag att golvet/klinker i det ena badrumet såg ojämn ut när man släcker ljuset och släpper in dagsljuset .
Kakelfirma var här och tyckte att det var inga större konstigheter och att man inte "skall inte granska golvet med en ficklampa".
Efter mycket om så gick han med på att byta ut några enstaka 10x10 plattor , men jag tycker inte att det gjorde någon större skillnad på den här ytan.
Man ser det inte lika tydligt när ljuset är på , men jag blir otroligt irriterad när jag tänker på detta.
Skall också tillägga att vi har inte haft en besiktninsman här .

Vad skall man göra, tacksam för alla tips.

Ojämnt lagt klinkergolv i badrum med synliga höjdskillnader och skuggor i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämnt klinkergolv i badrum med oregelbundna skuggor synliga i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Det kallas väl för fogsprång? Och det finns branschregler på hur mycket de får skilja.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Tråkigt att ni inte är nöjda. Byggkeramikrådet har gjort ”Riktlinjer för färdigt utförande”, se länk nedan. Det är inte några branschregler men riktlinjer för fackmässigt utförande. Står om fogsprång i kap. 10.

https://wwwbkrse.cdn.triggerfish.cloud/uploads/2021/03/Riktlinjer-för-färdigt-utförande.pdf

Min bild är att kraven på vad som släpps igenom vid besiktningar är ganska låga (själv svår perfektionist men har aldrig behövt uthärda en sådan besiktning). Ofta finns det formuleringar som ”man ska stå 1 m ifrån och inget släpljus ska förekomma”.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Svårt att se på telefon men är det inte ganska rustika plattor? Alltså hur jämna är dom när man granskar dom lösa?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
T
Stör mig mer på den flammiga klinkerfogen SAMT den lilla kakelbiten nederst på väggen, hur fan räknade dom ut sättningen där?
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 3 till
  • Laddar…
Står även om indelning av väggar i riktlinjerna.
Diagram som illustrerar indelningen av kakel på en vägg med rekommenderat mått på minst en tredjedel av plattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Upptäckte att länken tidigare inte fungerar så här kommer en ny till en nivå upp:

https://www.bkr.se/fakta/riktlinjer/
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Stör mig mer på den flammiga klinkerfogen SAMT den lilla kakelbiten nederst på väggen, hur fan räknade dom ut sättningen där?
Jag reagerade med på den nedersta raden, börjar man inte längst ner?
 
T
boihus123 adamedvardsson123 skrev:
Jag reagerade med på den nedersta raden, börjar man inte längst ner?
Nej, jag börja typ på mitten när det är så små plattor, alltså jag hänger plattorna på frihand utan snöre/kryss?
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.