Har trägolv i hallen. Var först inne på att låta det vara kvar, men jag ska ha trägolv i alla andra rum, så jag vill bryta lite, och dessutom lite mer tylig yta. Frågan är, räcker det att slipa golvet, eller måste det på golvgips oxå?

 
Jag hade spånplatta, la på en till (22 + 22 mm). Har haft klinker i 10 år nu. Det håller fortfarande, men det var stora plattor 35 x 35 cm.
Om du inte vill lägga på så tjockt så rekommenderar jag glasfiberarmerad gips, finns i tunna dimensioner.
 
Gips är helt nödvändigt. Du bör också kolla om du har 60 eller 30 cm mellan golvbjälkarna under trägolvet.
Är det 30 räcker det med ett lager gips...annars är det läge att skruva och limma på ett lager gips till. 13 mm golvgips är det som gäller.

Har du ett väldigt tjockt (+30mm) övergolv kanske det är tillräckligt stumt för att ett lager gips ska räcka. Det viktiga är att golvet är stumt så att inte fixet släpper och klinkersen lossnar och/eller att fogmassan spricker.
 
Tack för alla svar!
 
annars kan du prima golvet 3 varv, armera med "hönsnät" och sen flytspackla direkt på...

gjort det i kök och hall i ett hus byggt 45...

funkade utmärkt... får en plan och perfekt yta att sätta klinker på...

edit
fiberarmerat flytspackel that is...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.