När klingan står i 90 gr så är det ett litet släp på 5-7 hundradelar till anhållet bak-kant klinga. Men när jag vinklar klingan till 45 gr så blir det ett negativt avstånd med ca 1 tiondel till anhållet vilket betyder att klingan bakkant flyttar sig 15-17 hundradelar.

Det blir väldigt mycket trögare när jag klyver i 45 gr vinkel vilket är itererande och det har alltid varit så.

Hela motorpaketet sitter i två vaggor en framför klingan och en bakom, monterat under bordet. Dom är inte justerbara utan vid tillverkning så har dom gjort en tapp vid varje vagga för att underlätta vid montering man slipper posta det hela smart eller?.

Om man leker med tanken på att det skulle gå att justera. Jag gissar att någon av vaggorna måste upp eller ner i förhållande till bordet men vilket och hur mycket.

Här behöver jag tanke hjälp.

Pär
 
Bakvaggan skall upp eller framvaggan ned. Någon på forumet hade samma problem med sin Festool CS70. En justering av bakre vaggan löste problemet.
 
Efter som man inte på ett lätt sätt kan flytta bakre vaggan upp så får jag alltså chimsa den främre. Och det får bli trial and error för att räkna på det verkar svårt.

Tack mattias

Pär
 
Mikael_L
Jag vet inte ens vilken slags maskin som avhandlas ... :surprised:

Inte för att jag hade varit till någon hjälp ändå ... ;)
 
Det är en felder K700 justersåg. Jag tänkte att det kanske inte skulle ha någon betydelse:surprised:

Pär
 
Kan man inte se felet om man lägger en stålskala mot anhållet och hissar upp bladet maximalt?

Ett alternativ kan väl också vara att bygga några trianglar som då helst skall vara exakt lika och sedan klämma fast en skala på bladet istället och utvärdera paralleliteten med en mätklocka.

Eller en lång skala som man lägger längs med bordet och skjuter mot klingan och därefter mäter avstånd till anhållet (som är fäst en bit bort) på två ställen så långt ifrån varandra som möjligt. Om du gör den mätningen med bladet i 90 och 45 grader borde du kunna räkna ut åt vilket håll vaggfästet skall justeras...
 
Pär, sluta shimsa!
Jag läste fel i din fråga. Du menar alltså att klingans bakre kant förflyttar sig mot anhållet med 15-17 hundradelar? Hur mycket rör det sig i klingans framkant? Om jag minns rätt så ligger nollpunktslutningen i mitten av klingan på din såg (idiotiskt). I så fall bör även framkanten förflytta höger. Om det är så att du klämmer i bakkant med 17 hundradelar relativt framkanten på klingan, skall framvaggan nedåt eller bakvaggan uppåt. Om du ger mig avståndet mellan vaggorna och avståndet mellan fram- och bakkant på klingan, så skall jag beräkna shimsets tjocklek åt dig.
 
  • Gilla
pär h och 1 till
  • Laddar…
Nån tapp är inte excentrisk?
 
Mikael_L
pär h skrev:
Det är en felder K700 justersåg. Jag tänkte att det kanske inte skulle ha någon betydelse:surprised:
Inte vet jag. Jag tänkte kap/ger-såg när jag öppnade tråden och lästa första inlägget.

Men jag förstod inget av problembeskrivningen.

Men just nu såg jag att du skrev "klyver" i ditt inlägg. Hade jag varit mer vaken borde jag fattat att kap/ger var fel. :surprised:
 
Redigerat:
Du har helt rätt Mattias hittade det här på nätet då kom jag på att det där har jag redan hemma i pappersform. Har laddat ner kapitlet om hur man ställer in Felders justersåg från hans hemsida för många år sedan åldern tar ut sin rätt:surprised:

Du kommer i håg rätt Mattias angående klingans pivotpunkt (felder kallar det för nollpunktslutning) som ligger i centrum på klingan. Enda fördelen är att det försvinner lika mycket på båda båda sidor om klingan när man lutar den. Lutar man klingan i 45 gr så försvinner det 6 tiondelar. Skall förtydliga mig om man ställer klyvanhållet på 100 mm och klingan i 90 gr och sågar blir biten följaktligen 100 mm. Lutar man klingan i 45 gr och inte flyttar klyvanhållet så försvinner det 6 tiondelar biten blir då 99.4 mm vilket är galet.
Dom flesta sågtillverkare väljer att ha pivotpunkten på insidan av klingan mot klyvanhållet då blir det samma avstånd oavsett hur klingan lutar.

Så jag har under en del år haft planer på att ta bort motorpaketet och dom två vaggorna och gå till en verktygsmakare jag känner som får ta bort 6 tiondelar på vaggorna det går utan problem, påverkar inte sågen på något sätt förutom att pivotpunkten kommer på rätt ställe enligt mig.

Nu till problemet med att klingan nyper i bakkant kontra fram kant på klingan. Jag satte klyvanhållet på ett lagom avstånd så att jag kunde använda min mätklocka. klingan står i 90 gr då är det ett större avstånd bakkant med 5-7 hundradelar. När jag lutade klinga till 45 gr fick jag även flytta klyvanhållet och ändra på klockan, måste mäta från andra sidan på klingan(utsida). Då flyttar sig klingan mot anhållet med 1 tiondel jämfört mot framkant på klingan. Då tänker man att då tar ju bara klingan i med 3-5 hundradelar efter som vi redan har ett släpp på 5-7 hundradelar. Men det verkar inte så för det är mera det märks när man sågar.

Så jag har inte mera koll än så för tillfället

Förslag på hur jag skall mäta ?

Ett kan vara att jag tar två bitar som är 100 mm lutar klingan i 45 gr sågar in i biten förbi tänderna drar till baka och mäter då vet jag att det blir 99.4 mm om jag gör samma sak fast på bakkant och mäter den . Det skall jag genast gå ner och göra återkommer strax

Pär
 
Redigerat:
IMAG2849.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var en hel del det skilde. Vid en mätning av bredd på biten så största mått är 99,23 minsta mått är 98.78 skillnad på 46 hundradelar. Hmm krävs lite flera tester för att göra ett snitt fel. Så man vet hur stort felet är.

På understa delen av bilden ser man att spåret efter klingan har spegelvänd radie. Jag körde altså in biten från bak kant av klingan.
 
Redigerat:
Om du lyckas tillverka ett block av tjock MDF, med ena långsidan klyvd i 45 grader och den andra i 90 grader, med dessa klyvningar parallella. Då kan du sätta den vinklade sidan mot den vinklade klingan, och smyga upp med klyvanhållet mot den parallella sidan. Då kommer du att kunna mäta spelet mot anhållet med bladmått. Gör sedan samma sak med ett block som är kluvet i 90 grader på båda sidorna. Om du förstår hur jag menar...
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
pär h
  • Laddar…
Det skall jag testa. Bör då få ungefär samma fel som i biten i tidigare inlägg.


Pär
 
Det borde väl funka med en stålskala som ligger längs med bordet som jag beskrev också? Det är ju inte helt lätt att tillverka en sådan bit med precision om syftet dessutom är att justera det verktyg man helst skulle vilja använda för att göra biten... ;)
 
Badtastex ursäkta ett jag inte uppmärksammade dit inlägg tidigare.

Nu har jag testat badtastex och mattias och inget av dom fungerar. För att bladmått är så tunna att klingan bara ger vika och man får ingen känsla alls för om det är ett glapp på 0.5 tiondel eller 1 tiondel.
Så mätklocka eller praktiska prov som nog är det som gäller.

Pär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.