Det börjar dra ihop sig till att lägga 15 mm klickgolv i ek (ej laminat) och klingan (30 x 60T) i min GCM 10 S är inge vidare efter lång tids hård användning.

Avser att lämna in klingan för slipning, men frågan är:

Bör jag köpa en annan klinga för golvjobbet då snitten kommer att vara synliga, dvs ej täckta av golvlister? Det kommer mao att krävas snudd på möbelfinish.
 
Testa biltemas klingor, jag gillar dem.

/Kent
 
Har en Boschklinga, var mest ute efter om jag skulle ha en annan tandning.
 
En 60T 250mm klinga får anses vara fintandad. Lämna den på slipning så kommer du få kanonfina snitt igen!
 
Tack!
 
Vad är det för typ av tandning? Skärvinkel?
 
mycke_nu skrev:
Oj, nu hamnade vi en bra bit över min inkompetensnivå..

Klingan kom med sågen och är märkt

BOSCH
254x2.0x30
60 HW
2 608 640 436

Vinklarna framgår av vidhängande PDF.
Det är en utpräglad kapklinga, med negativ skärvinkel. Den bör vara utmärkt till jobbet efter en slipning. Ge dig dock inte på att sätta den i bordssågen och försöka klyva något, det är den verkligen inte lämpad till.
 
Får man fråga varför du inte ska ha några lister?
 
Det går inte att sätta lister, det är gamla, väldigt ojämna, kalkstensväggar. Funderar på någon form av fogmassa, eller ev rep som någon föreslog här på byggahus.

Slipning på fredag!
 
  • IMG_0474.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Blir det inte snyggast om du sågar med sticksågen efter konturerna av väggen och försöker få så tight passning som möjligt? Bara en tanke.
 
Jag och min sticksåg är tyvärr ingen bra kombination.. sedan måste man lämna ca 8 mm expansionsutrymme runt om.
 
Det går inte att limma en tunn kvarts stav utmed väggarena?
 
MB77 skrev:
Det går inte att limma en tunn kvarts stav utmed väggarena?
Skulle möjligen gå att göra, men det skulle nog bryta stilen lite mer än vi tänkt oss.

I värsta fall får vi putsa på muren någon cm så golvet kan glida in under, men vi försöker undvika det i det längsta.
 
En liten undran.
Är det inte så att dom olika golv brädorna kommer att röra sig olika mycket med årstiden så att kanten kommer att bli ganska ojämn ganska fort?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.