Hej!

Jag har tröttnat på det gamla parkettgolvet i gulnad ek hemma och funderar på att köra något vitlaserat. Då är alternativen antingen ett fanérgolv att lägga ovanpå, eller riva ut alla golv och lägga ett 14mm parkettgolv.

Efter att ha läst en del på det här forumet verkar det som att med 5G-klickfunktionen kan det vara lite problem med att få kortsidorna jämna och fina.

I ett annat rum har jag ett 14 mm parkettgolv som är köpt på Bauhaus (deras billigaste för 189 kr kvadraten) och inlagt för tre år sedan. Jag tror att det är Barlinek som tillverkat det och att det är deras klicksystem. När jag var inne och kikade i veckan stod det nämligen Barlinek på prisskylten. Man känner skarvarna mot kortsidorna på en del och det kanske jag kan leva med. Dock ser jag ju att det även blir lite mörkare vid dessa kortskarvar. Jag antar att det beror på att det inte är hundra procent tätt.

Det syns dock inte jättemycket på ett vanligt opigmenterat ekgolv eftersom det är förhållandevis mörkt i sig själv.

Min fundering är dock vad som händer med kortskarvarna efter något år om golvet hade varit ett vitpigmenterat ekgolv. Eftersom det är ljusare syns ju ev mörkning vid skarven tydligare. Men även ev mörkning kanske blir ljusare?

Då vill man ju ha det klicksystem som har bäst kortskarvfunktion eftersom det verkar vara här det skiljer sig.

Om jag ska köra på ett fanérgolv är det från Kährs och har Woodloc 2G. Frågan är då hur dessa skarvar blir (både lång- och kortsidor) – någon som vet? Det som får mig att tveka lite är att golvet bara finns i 120 cm-längder vilket ju gör att det blir nästan dubbelt så många kortskarvar som om det hade funnits i full-längd. Det är ju inte så kul då om kortskarvarna inte blir bra.

Kör jag på ett parkettgolv verkar det bli 5Gc eller 5Gs.

Så min fundering är ju då – någon som har praktisk erfarenhet av skillnaden på 5Gs och 5Gc (”Barclick?”) samt hur Woodloc 2G står sig? Jag antar att 2G är en äldre teknik men den kanske är minst lika bra?

Och, sist men inte minst, hur är ett fanérgolv idag från Kährs? Förr i tiden (>15 år) känns det som att det inte var jätteovanligt att de längsgående skarvarna vek upp sig lite så att skarven blev rätt tydlig i alla fall i solljus.

Tillägg: Golvabia har en fog de kallar Rolloc 5G. Erfarenhet?
 
Redigerat:
Jag har lagt en del barlinek-golv hemma. Ett för ca 4 år sedan (det var ett äldre system, tror det kan vara 2g för det hade inga plast-grejer) Och sedan två för ett par år sedan och ett alldeles nyligen. Jag är lite osäker på vilka som är vad av 5gc och 5gs men det senaste har iaf fjädrande plastgrej. Jag tycker alla jag lagt har fungerat bra och jag har inte stört mig på kortskarvarna. Du kan se 3 bilder nedan, ljusaste är äldst med 2g och det mörkaste är det som är senast lagt. Jag limmar alla skarvar!
 
  • Ljusaste barlinek-golv med synlig skarv, troligen 2g-system utan plastdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett fogat barlinek-golv med synlig skarv och träådring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen lagt mörkt barlinek-golv med synlig fjädrande plast i skarven mellan plankorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var ju snyggt. Lite mer förlåtande med fasade kanter iofs.
 
En fråga...Jag har ett rum som det lades trestavs ekparkett från Bauhaus, deras billigaste variant. Tror den gick på 189 kr per kvm för 4 år sedan. Vad jag förstår så är det Barlinek som är leverantör till deras billiga noname-sortiment. I varje fall stod det Barlinek på deras Pro White vit mattlackad ekparkett för 249 kr per kvm när jag var inne idag. Snygg för övrigt!

Det jag funderar på är att det är mörkare längs med i princip alla kortskarvarna, se bild. Det är som att fukt/smuts kommer in. Ungefär likadant ser det ut på det limmande 40 år gamla parkettgolvet i vardagsrummet. Där har jag dock större förståelse för det.

Är det jag som haft otur/"varit ohändig" eller är det normalt? Skarvarna ligger kant i kant. I övrigt tycker jag golvet är helt OK för pengarna.

Frågan är också hur detta hade blivit om jag hade haft ett vitlackat golv. Hade kortskarvarna mörknat då också och blivit samma nyans som på det naturella, eller hade mörkningen visat sig mindre då det vita tar över? Nån mer som har dessa "problem"?

Kährs har ett snyggt golv som har fasade kanter. Nån som lagt ett sådant ljust golv och kan berätta om fasningen blir något problem vad gäller smuts och dylikt?

Ytterligare en aspekt på ett vitlackat golv är hur det slits - på ett lackat ekgolv ser man ju inte speciellt tydligt att det är mer eller mindre slitet på gångstråken. Ser man det mer på ett vitlackat golv och hur snabbt blir det så?
 
  • Trestavs ekparkettgolv med synliga mörkare skarvar på kortändarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H hellohello skrev:
En fråga...Jag har ett rum som det lades trestavs ekparkett från Bauhaus, deras billigaste variant. Tror den gick på 189 kr per kvm för 4 år sedan. Vad jag förstår så är det Barlinek som är leverantör till deras billiga noname-sortiment. I varje fall stod det Barlinek på deras Pro White vit mattlackad ekparkett för 249 kr per kvm när jag var inne idag. Snygg för övrigt!

Det jag funderar på är att det är mörkare längs med i princip alla kortskarvarna, se bild. Det är som att fukt/smuts kommer in. Ungefär likadant ser det ut på det limmande 40 år gamla parkettgolvet i vardagsrummet. Där har jag dock större förståelse för det.

Är det jag som haft otur/"varit ohändig" eller är det normalt? Skarvarna ligger kant i kant. I övrigt tycker jag golvet är helt OK för pengarna.

Frågan är också hur detta hade blivit om jag hade haft ett vitlackat golv. Hade kortskarvarna mörknat då också och blivit samma nyans som på det naturella, eller hade mörkningen visat sig mindre då det vita tar över? Nån mer som har dessa "problem"?

Kährs har ett snyggt golv som har fasade kanter. Nån som lagt ett sådant ljust golv och kan berätta om fasningen blir något problem vad gäller smuts och dylikt?

Ytterligare en aspekt på ett vitlackat golv är hur det slits - på ett lackat ekgolv ser man ju inte speciellt tydligt att det är mer eller mindre slitet på gångstråken. Ser man det mer på ett vitlackat golv och hur snabbt blir det så?
Hur städar ni parkettgolvet? Bara dammsugare eller våttorkar ni?
 
  • Gilla
cinelle
  • Laddar…
Hojte Hojte skrev:
Hur städar ni parkettgolvet? Bara dammsugare eller våttorkar ni?
Dammsugare och ett fåtal gånger våttorkat med en, i mitt tycke, väl urvriden mopp. Jag vet att det är känsligt med vatten men om det beror på våttorkning kanske 10 gånger under 4 år så kan jag tycka att det är orimligt känsligt...

Jag har ett fanérgolv i ett annat rum och där syns inga tendenser i kortskarvarna...
 
H hellohello skrev:
Dammsugare och ett fåtal gånger våttorkat med en, i mitt tycke, väl urvriden mopp. Jag vet att det är känsligt med vatten men om det beror på våttorkning kanske 10 gånger under 4 år så kan jag tycka att det är orimligt känsligt...

Jag har ett fanérgolv i ett annat rum och där syns inga tendenser i kortskarvarna...
Nä det ska väl inte bero på det då, om det inte var någon gång som det var lite för mycket vatten ;)
Har sett sånt mönster hos folk som älskar att våttorka sitt golv
 
Lyfter denna tråd igen:

Jag läser på bygghemma om Pergos parkettgolv:
"Precis som sina lackade syskon har Pergos oljade trägolv behandling i kortändarna som skyddar mot att vätskor eller smuts tränger in och missfärgar träet." (https://www.bygghemma.se/golv-och-v...lv-pergo-northern-light-oak-3-strip/p-1143988)

Det här borde väl alla golv ha? Eller är det någon som vet om standard är att kortändarna inte är nerlackade/neroljade?

För att i allra möjligaste mån motverka svarta kortskarvar - är det en bra (eller dålig?) idé att köpa lite golvlack och pensla på kortskarvarna? För jag vill ju inte att golvet ska se ut som enligt tidigare bild efter något år...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.