Jag ska välja golv till ett sovrum och undrar lite över hur vattentäta klickgolv verkligen är. Det finns både små barn och djur i hushållet så det finns risk för olyckor på golvet i form av både urin och spyor.

Om det skulle bli en pöl med kiss eller spya på ett vinylklick - Hur mycket kommer det tränga ner mellan brädorna? Jag har hört allt ifrån att det är 100% tätt och att vätska rinner ner inom bara någon minut. Vad säger er erfarenhet?
 
M MELarsson skrev:
Jag ska välja golv till ett sovrum och undrar lite över hur vattentäta klickgolv verkligen är. Det finns både små barn och djur i hushållet så det finns risk för olyckor på golvet i form av både urin och spyor.

Om det skulle bli en pöl med kiss eller spya på ett vinylklick - Hur mycket kommer det tränga ner mellan brädorna? Jag har hört allt ifrån att det är 100% tätt och att vätska rinner ner inom bara någon minut. Vad säger er erfarenhet?
Det beror nog mycket på golvet.
Jag har tagit bort gamla klickgolv som inte haft nämnvärt med "guck" under sig. Nyckeln är nog att torka bort allt man kan så fort som möjligt så det inte ligger kvar och "drar in"
 
  • Gilla
MELarsson
  • Laddar…
Finns också klickgolv som är helt vätsketåliga.
Så tåliga att du kan ha dem i badrum.
Vill Du köpa?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Finns också klickgolv som är helt vätsketåliga.
Så tåliga att du kan ha dem i badrum.
Vill Du köpa?
Så pass tåliga att vätska inte tränger ner under golvet? För de jag pratat med har sagt att bara själva golvbitarna är 100% vattenresistenta så att själva plankorna inte tar upp vatten och sväller så som laminat. Men att de inte är så pass täta att det blir en fuktspärr mot golvet under själva klickgolvet. Alltså att vatten kan ändå tränga ner mellan springorna.

De ”100% vattenbeständiga” golven testas genom att lägga själva plankan i vatten och registrera hur mycket vatten själva plankan tar upp. Men det är ju inte riktigt det jag är ute efter utan jag vill ha en barriär.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
[länk]

Konkursauktion i Malmö på kompositgolv som är vattentåliga.
Under 100 kr per kvm för dessa golv.
Jag bor i Hälsingland så det är lite långt till Malmö tyvärr. :)
 
T tergo skrev:
Rigid Click vinylgolv (pergogolv.se)
Tack för tips! Det finns en återförsäljare i min hemstad.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.