Jag har ett problem som jag funderar fram och tillbaka kring. I ett av våra rum ska jag lägga in ett klickgolv. Problemet är att det sitter en bröstpanel i rummet. Vi är väl inte sådär jätteroade av just bröstpanel, då det fanns i stort sett hela huset när vi köpte det. Just i detta rummet har vi ändå tänkt behålla det, det är ett barnrum och panelen skyddar ju ändå bättre än en fin tapet. Nu när jag ska lägga in golv funderar jag på om man ska såga av en 10-15 mm i nederkant för att kunna lägga golvet "i linje" med panelen. Anledningen är att om man i framtiden tänkt riva panelen så blir det ju plötsligt en springa på ca 20mm. Vet inte om det finns så djupa sockellister, kanske måste man komplettera med en extra list utanför då. Tycker bara det låter som ett så stort projekt för en sån liten sak. Vad tycker ni andra här på forumet? Dessutom är panelen spikad ca 10mm från golv, vilket också känns jobbigt. Å andra sidan blir det kanske bättre för framtiden. Hjälp mig :)
 
Det är svårt att få ner ett klickgolv utan en stor glipa. Kan du såga av bröstpanelen med en multicutter eller vad det heter det är nog bäst och snyggast för framtiden om du kan få golvet mot vägg (minus 6-7mm) sätt en vanlig golvlist mot panelen eller kvartsstav.
Hade jag gjort det så hade jag nog bitit i det sura äpplet o tagit bort bröstpanelen det blir det bästa för framtiden om ni inte gillar bröstpanel, dra på en recoverytapet och måla i barnrummet spar en halvliter färg sedan är det bara att måla över när dom har kladdat på väggen.
En stor fördel att göra väggar innan du lägger golv är att du slipper täcka och vara rädd om golvet

Lycka till Texastaz
 
Redigerat:
Det får nog bli att kapa panelen i nederkant som du skrev. Riva panelen är inget alternativ har precis målat tak, målat panel och tapetserat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.