Jag blir alldeles villrådig. Vi funderar på att lägga in Pergos klickgolv (laminat) i vårt kök.
På affären säger de att det inte är några problem alls men så har vi blivit varnade av vänner att det inte alls är att rekommendera med tanke på risken för fuktskador o.s.v.
Helst av allt skulle jag vilja ha äkta trägolv men kan kompromissa till detta men kräks om jag måste ha plastmatta!

Vad är era erfarenheter. Det nuvarande golvet är väldigt plant och huset står "stilla" på stabil grund. Enda kruxet kan vara att få till golvet över källarluckan kanske? Pergo t ex har ju 50 års garanti på sina golv!
 
fuktskador genom ett golv av plast som laminat är...
tror det är liten risk. däremot är det tråkigt att laminat blir så halt, kallt och hårt.

kolla på några balla linoleummattor ....natur material är mycket bättre än laminat.

och plastmatta föresten

kolla på tarketts hemsida på optic mattan som liknar sten, plastmatta är inte lika otrevligt som det låter

www.tarkett.se

semois tegel är grymt snygg i verkligheten oxå
 
Det är nog ingen risk att fukten tränger igenom laminatskivan men emellan skivorna...! Lyssna på dina vänner.
Efter egen erfarenhet med laminat i kök (iofs med 4 barn) så hade jag aldrig rekommenderat det. Skivorna kommer garanterat att svälla och bli skeva, flisor lossna efter något/några års användande.
Linolium (eller liknande) eller klinker om man bara ser till tåligheten mot väta/fukt är nog receptet.

Sedan spelar ju ekonomi, utseende etc. in. Vi valde klinker efter MYCKET velande fram och tillbaka. Dyrt men gediget och perfekt för en fyrbarnsfamilj.
 
Ingen sådan risk med Pergo Kitchen skulle jag misstänka. Är det trä-look Du är ute efter eller klinker-look? P K är klinkerlook och är enligt goda vänner helt toppen i kök så det skall vi också ha!
 
Tack för råden! :)

Det är/var trälook jag är ute efter men jag måste erkänna att Tarketts Optic-golv var läckra. Mycket talar för att det blir ett sådant åtminstone i hallen - men kanske både och?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.