Hej!

Vi har ett märkligt klickande ljud från vår värmepanna, en Nibe Fighter 310p. Två klickljud återkommer ungefär var femte sekund. Lyssna i bifogad video.

Pannan är enligt förra ägaren ca 20 år gammal. Han har även sagt att fläkten till värmepumpen är bytt 2017 och att frånluftsvärmepumpen är renoverad 2023. Detta är egentligen allt jag vet om historiken eftersom vi flyttade in våren 2024.

Jag har försökt läsa igenom olika forum, bland annat här på Byggahus men inte hittat något som verkar klockrent.

Är det någon som vet vad som orsakar ljudet och hur man åtgärdar det?

Tack på förhand!

//Axel
 
Läs manualen och se hur du kopplar ur elpatronens reglering och hör om der slutar. Kan vara en givare som spökar med till och från för den.
 
A Axelem skrev:
Hej!

Vi har ett märkligt klickande ljud från vår värmepanna, en Nibe Fighter 310p. Två klickljud återkommer ungefär var femte sekund. Lyssna i bifogad video.

Pannan är enligt förra ägaren ca 20 år gammal. Han har även sagt att fläkten till värmepumpen är bytt 2017 och att frånluftsvärmepumpen är renoverad 2023. Detta är egentligen allt jag vet om historiken eftersom vi flyttade in våren 2024.

Jag har försökt läsa igenom olika forum, bland annat här på Byggahus men inte hittat något som verkar klockrent.

Är det någon som vet vad som orsakar ljudet och hur man åtgärdar det?

Tack på förhand!

//Axel
J jonaserik skrev:
Läs manualen och se hur du kopplar ur elpatronens reglering och hör om der slutar. Kan vara en givare som spökar med till och från för den.
Tack för svar! Jag började leta igår i manualen men hittade det inte, ska fortsätta ikväll.
En sak jag noterade var att efter duschen använts och både elpatron och kompressorn var igång för att värma upp vatten så kom det inget klickande.
 

Bästa svaret

Brukar vara reläerna till shuntmotorn som står och klickar när shuntmotorn inte kan gå längre än till stängt läge. På sommaren kan man ändra driftläget så att uppvärmningen och cirkulationspumpen stängs av. Enbart kompressorn gör varmvatten då. Man slipper då klickandet och sparar lite el. Se "val av driftläge" i manualen.
 
  • Gilla
spikplanka och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Brukar vara reläerna till shuntmotorn som står och klickar när shuntmotorn inte kan gå längre än till stängt läge. På sommaren kan man ändra driftläget så att uppvärmningen och cirkulationspumpen stängs av. Enbart kompressorn gör varmvatten då. Man slipper då klickandet och sparar lite el. Se "val av driftläge" i manualen.
Det lät som en väldigt rimlig förklaring, tack! Det ska jag definitivt prova! Återkommer med rapport om det löste problemet!
 
J Josth skrev:
Brukar vara reläerna till shuntmotorn som står och klickar när shuntmotorn inte kan gå längre än till stängt läge. På sommaren kan man ändra driftläget så att uppvärmningen och cirkulationspumpen stängs av. Enbart kompressorn gör varmvatten då. Man slipper då klickandet och sparar lite el. Se "val av driftläge" i manuj
J Josth skrev:
Brukar vara reläerna till shuntmotorn som står och klickar när shuntmotorn inte kan gå längre än till stängt läge. På sommaren kan man ändra driftläget så att uppvärmningen och cirkulationspumpen stängs av. Enbart kompressorn gör varmvatten då. Man slipper då klickandet och sparar lite el. Se "val av driftläge" i manualen.
Jag testade att stänga trycka två gånger på "Driftläge"-knappen (knapp H i manualen, sida 5) som enligt beskrivningen gör att elpatronen blockeras och cirkulationspumpen stannar. Så det verkar ha varit en korrekt diagnos du ställde, snyggt!

I en annan tråd på ämnet läste jag att folk väljer att inte stänga av elpatron och cirkulationspump på sommaren för att "något riskerar att fastna som sen gör att man måste ta hjälp av servicetekniker om man inte kommer ihåg att motionera knappen ca 2 ggr i veckan." Men i manualen står det att cirkulationspumpen automatiskt motioneras 2 ggr/dygn. Så då borde det väl inte vara något problem?

Då ska jag komma ihåg att sätta igång elpatron och cirkulationspump igen när det blir lite kallare. Vad händer om man glömmer det? Ljummet varmvatten och svala radiatorer? Eller kan något gå sönder?

Tack för hjälpen!
 
Har aldrig haft problem med cirkulationspump som inte startar efter sommaren. Går dessutom enkelt att hjälptstarta med en skruvmejsel om det behövs. Glömmer man att sätta på värmen blir det successivt svalare inne i huset när hösten kommer, 19°C, 18°C etc när det blir kallare ute. Viktigt att sätta på värmen innan vintern kommer så att huset inte riskerar att förfrysa men då är det så kallt inne att man helst inte vill bo där om man glömt sätta på värmen.
 
  • Gilla
Axelem
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.