En av mina FB-bekanta såg jag hade "gillat" en länk som såg mkt spännande ut, jag var ju nyfiken och klickade på länken jag med, då öppnades ett nytt fönster "utanför" FB, och där fanns en video som jag klickade "Play" på. Går sen tillbaka till min FB och ser då att både jag och min bekant "gillar" länken. What?! Jag har ju inte tryckt på någon "Like"-knapp.

Jag bryr mig inte om andra skulle se detta att jag likade denna länk då den var rumsren o smårolig, men det kanske hade varit värre ;) Nu kunde jag redera denna "Händelse" så att ingen kunde se att jag likade länken, men någonstans på denna videosajt så finns info om att jag likade sajten/videon.

Lite lurigt, någon som vet hur det fungerar?

Capture uuu.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Facebook kan hitta på att du gillar saker utan att du ens sett dem. Vad som helst för att få folk att ha ögonen klistrade där ett par sekunder till.
 
pelle242 skrev:
Facebook kan hitta på att du gillar saker utan att du ens sett dem. Vad som helst för att få folk att ha ögonen klistrade där ett par sekunder till.
Varit ute för samma sak och heller inte fått rätsida varför. Men kan garantera att det inte är Facebook som gör detta. utan skaparna av den sida du skickas till. Syftet till detta kan man fundera på...
 
Facebook har gjort detta, det var en massa liv om det förra USA valet då FB påstod att folk likeade fel politiskt parti.
 
bjolo360 skrev:
Kallas "likejacking" eller "clickjacking"
[länk]

Edit: Är alltså inget facebook gör, utan en elak sajt. Facebook brukar hitta dessa sidor efter ett tag och ta bort "like"sen från folk...
Då slapp jag googla:)
 
souba skrev:
Då slapp jag googla:)
Jag svarade endast för fiska till mig en oförtjänt like!
:D
 
  • Gilla
souba
  • Laddar…
Ok då vet jag! tack för svar. Det finns en term för allt :) Likejack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.