Har problem med svikt och nerbörjning i golvet och undrar om bjälklaget bara är klent dimensionerat. Eller om något annat är fel.
Bjälkarna är 195X35 och spänner från grundmur till betongbjälke till grundmur. Totalt 8 meter. Ovanpå bjälkarna är det 18 mm spåntat plank. Mellan grundmur och betongbjälken går det också en bärlina på varje sida med dimensionen 150X50. Bärlinorna spänner ca 3meter från plint till plint. Mäter man på bärlinorna så är dom nerböjd ca 1cm på mitten. Vilket är vad golvet ovanför är nerböjt också. Har kollat på bjälklaget både ovanifrån och underifrån på olika ställen och kan inte hitta nått fel. Det ser friskt ut. Verkar friskt när man hugger i det med. Bärlinorna är visserligen bruna(som telefonstolpar). Men det verkar vara nån sort impregnering eller nått. Det är ett LB-hus med krypgrund byggt 65.

Just det ja. Det är CC 45 mellan golvbjälkarna
 
Redigerat:
Ingen som är kan nått om sånt här? Eller är det fel forumsdel kanske??
 
Är det alltså två fack med ´vardera 4 meter spännvidd? Dvs upplaget i mitten ligger i mitten av 8 meter spannet?
Hursomhelst är det i klenaste laget med 45*195 för dessa spännvidder. Hade ett liknand golv på jobbet i veckan och där krävdes 45*220 i K30-kvalité med skruvlimmad 22 mm spånskiva för att klara svikten.

Är det nybyggt? Har någon räknat golvet åt dig eller har snickaren hittat på lite själv?
 
Ja precis så är det, upplaget i mitten är i mitten på 8 meterspannet. Bjälkarna spänner från grundmur till bärlina till mittupplag till bärlina till grundmur. Så egentligen så spänner dom då 2 meter mellan varje upplag. Men bärlinorna är nerböjda mellan plintarna ca 1 cm som mest. Bärlinorna som är 2X6tum är står på plintar och spänner 3meter mellan varje plint. Golvbjälkarna är INTE 45X195. Dom är strax över 32X195. Nån tumdimension? På dom ställen där golvbjälkarna löper direkt över bärlinornas plintar är golvet stumt över hela 8metersspannet.. Så jag funderar på om det kan vara så att bärlinorna kanske är för klena eller spänner för långt för dimensionen? Huset är som sagt byggt 1965 :)
 
JAg tror jag fattar hur det är gjort. Do borde inte ha problem med deformation med dessa dimensioner men man skall aldrig säga aldrig. Jag antar att 150*50 reglarna ligger under 195:surprised:rna? i så fall kan du (om du kommer åt dina 150-reglar) med domkraft lyfta mitt på varje 150-regel och sedan dubbla denna med en likadan till i hela dess längd. Om du skruvlimmar med ganska tunna skruvar med en totallängd på ca 100 mm så har du dubbla styrkan på underreglarna. Detta borde ta bort det mesta av svikten eftersom spännvidden på de övre inte är mer än två meter.

Jag antar att dessa båda lager spänner vinkelrät emot varandra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.