Har ganska nyligen köpt ett fritidshus och vi har i princip rivit allt som behöver rivas ut.

Vad jag upptäckte är att de invändiga väggarna har 45x45 reglar och mdf väggarna.
Vad tror expertna om skruva upp hyllor, utanpåliggande skjutdörrar på dessa väggar? Cc60 är inte att lita på.

Tänker inte riva ut väggarna;). Men något förslag på hur jag försäkra upp?
 
Demmpa Demmpa skrev:
MDF, det är udda, är det inte byggboard?
([länk])

Bild(er) brukar underlätta.

Det går att hänga ganska tunga saker på byggboard iaf, främst när det hänger längs väggen.
För hyllor så är det bra om man lyckas träffa någon regel, annars mollyplugg eller liknande.

Jag tänkte också att det var byggboard, men kexar/frasar sig som mdf. Är 12mm, vilket jag vill minnas är ganska bred byggboard ( kan absolut ha fel :p). Någon vecka kvar till nästa besök, får vänta med bilder.

Tack för svaret:D
 
Du berättar för lite om väggen. Exakt vilka dimensioner på skivor och regelavstånd är det du har?
 
Lövenhagen Lövenhagen skrev:
Är 12mm, vilket jag vill minnas är ganska bred byggboard
Byggboarden i våra väggar är 12-13mm tjocka.
 
  • Gilla
Lövenhagen
  • Laddar…
Byggboard/Treetex brukar vara ca 13 mm tjock. Men, det förekom även masonite som var tjockare än den vanliga 4-millimeters. Vi har några väggar hemma med 10 mm masonite.
MDF är väl i princip samma sak som produkten som såldes under varumärket Masonite, så dom är lätta att förväxla?
 
useless useless skrev:
MDF är väl i princip samma sak som produkten som såldes under varumärket Masonite, så dom är lätta att förväxla?
Nej. MDF och Masonite är inte samma sak, inte i princip heller.
MDF påminner om en spånskiva, fast istället för sågspån och syntetiskt lim så är det vaxade träfibrer och syntetiskt lim. (Båda typerna av skivor avger det cancerogena ämnet Formaldehyd som kommer från limmet.)
Äkta Masonite består av träfibrer som binds ihop av träets eget bindemedel Lignin.
 
Ja, det är olika produkter och tillverkningsmetoder. Men borrar eller skruvar man i en skiva mdf eller tjock masonite så är det i stort sett lika. Både till färg och struktur.
Treetex är som papper i jämförelse.
 
Ja. Det köper jag. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.