Planerar att ta bort mina dammbrännare på övervåningen och sätta vattenburet där.

Förra ägaren påbörjade detta men snålade till och drog bara 12mm cu rör till ett element. Skulle det fungera att fortsätta bygga ut på detta med ett eller två element till fast med grövre alupex?

Sträckan med klent cu rör skulle då bli ca 2,8 meter enkelväg. Att byta ut rören går inte för då måste jag riva köket.

Eller blir jag tvungen att dra en helt ny matning från källaren?
 
Vad har du för systemtemperatur? Hur många kvadrat ska värmas från den matningen?
 
Kan,kan man...men beroende på den effekt du ska ha upp...tryckfall, slitage över tid, pumpkostnad, osv...
Jag hade lagt ny ledning, har själv bytts alla rör i huset...
 
På vintern när det är som kallast ligger jag på cirka 70-75 grader i framledning pga få element på nedervåningen.

Det rör sig om cirka 50 kvadrat delat på två rum, har nu i vårat sovrum 1KW elelement och i pojkens rum 800KW som stöd för elementet är så jäkla litet.hade tänkt gå på trippelpanel element för kompensera lite för det sämre flödet.


Hur tänkte du med slitage det enda som borde nötas är ju pumpen.

Känner mig inte så sugen på att dra nytt till övervåningen då det blir en jäkla sträcka att dra för att dölja ledningarna
 
Med såpass hög framledningstemp i kombo med överdimensionerade raddar så då får ett dT på säg 30-40gr är det inte omöjligt. Övervåningen får väl lite värme nedifrån också.
 
Risk för strömningsljud i rören och att du kan behöva strypa lite på raddarna/kretsen där nere, så flöde och tryck räcker till OV.
Men det är ju bara att prova, och justera efterhand.
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Har nu dom senaste dagarna gått och justerat lite på elementen på nedervåningen har lyckats hitta en bra balans mellan flöde och tryck till övervåningen med väldigt lite strömningsljud enda gången man kan höra är när ungen och tanten sover så det är tyst inne.

Dock har jag fått problem med luft i systemet, tycker det är väldigt mycket luft i det så jag får lufta elementet högst upp hela tiden och fylla upp. Men ska höja förtrycket lite och se om det blir bättre.
 
En bra tumregel när det gäller radiatorstammar är dessa värden,
Ø22 max 5,5kW
Ø18 max 2,7kW
Ø15 max 1,5kW
Ø12 max 0,9kW
 
Vid vilken dt är detta? För nu funkar det kanon ska utöka med 1 element till men då med lite grövre ledningar så när man väl gör om köket behöver man bara byta en liten bit av ledningarna istället för allt.

Men detta angående tryck i expkärlet. Har läst mig till 0,3bar plus 0,1bar per meter i höjdskillnad. Detta ska på en höft göra att jag ska ha cirka 0,9bar. stämmer detta sätt att räkna? och då är det vid kallt system?
 
MB77 skrev:
En bra tumregel när det gäller radiatorstammar är dessa värden,
Ø22 max 5,5kW
Ø18 max 2,7kW
Ø15 max 1,5kW
Ø12 max 0,9kW
Det där måste gälla jäkligt lågt dT. Sällsynt i småhus med grövre stammar än 22 och då matar man ofta 8-12kW.
 
När jag har dimensionerat stammarna hemma har jag använt PurmoMaster, och som sagt det är en tumregel med dessa värden.
Värden som jag hänvisar till är vid högsta effekt 45/55. För mer info kolla här.
 
Jaja, det förklarar saken.
 
Cirkulerande vatten sliter på rör i olika grad...vid riktningförändringar mest och vid högre flöde sliter det mer..
Vid låg vattenhastighet och på raka partier är slitaget inget att tala om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.