Hej!

För att göra en lång historia kort så börjar jag med följande:

Jag hyr huset jag bor i av min mor vilket hon ärvde tillsammans med ungefär 15 andra släktingar. Min mor ville köpa det och alla arvtagare utom en gick med på det. Till slut gav denna person med sig och min mor fick alltså köpa det.

Nu till problemet, min mor fick köpa det mot att det skrevs en klausul om att hon inte fick sälja vidare det inom fem år p.g.a att denna ena arvtagare var rädd min mor skulle renovera, sälja och tjäna pengar på det.

Min fråga är som följande, gäller sådana klausuler? Om det gäller kan man kringgå det på något vis?
 
Jag har för mig att sådana klausuler är helt ogiltiga, men minns inte vad det heter. Borde bara vara att strunta i den, givetvis med risk för släktbråk.
 
Okej, tips på var man kan hitta lite matnyttig information mottages tacksamt :)
 
Ring inskrivningsmyndigheten...
 
PCLarsson skrev:
Ring inskrivningsmyndigheten...
Vad ber jag dem om?
 
Frågar on några villkor är inskrivna...
 
Lagen som borde vara läsvärd i det här fallet är Jordabalken.

Jag har läst någonstans att den här typen av villkor normalt inte är giltiga. MEN det kan finnas en risk att klausulen i sig själv inte är ogiltig, utan att den gör hela köpet ogiltigt.

Sedan finns det situationer där man kan få in den här typen av klasuler helt lagligt. Det gäller (bla ?) om någon i ett testamente skriver in ex. att sonen Kalle ärver sommarstugan, men får bara sälja den till moster Sara.


Nu var ju inte arv frågan här, den här överlåtelsen är som jag förstår det i sig själv ett rent köp, även om det i bakgrunden handlar om ett arv.
 
hempularen skrev:
Jag har läst någonstans att den här typen av villkor normalt inte är giltiga. MEN det kan finnas en risk att klausulen i sig själv inte är ogiltig, utan att den gör hela köpet ogiltigt.
Precis det som stod i lawline-länken också.

I och med att det finns en risk att det här gör hela köpet ogiltigt så är det nog smartast att leta fram alla handlingar och noga kontrollera vad som står i dem, och sedan ta en diskussion med en jurist kunnig i ämnet om det finns några oklarheter och särskilt om det finns risk att köpet kan ogiltigförklaras. I och med att huspriserna har gått upp mycket den senaste tiden så kan det vara en rejäl nackdel för din mor om köpet ogiltigförklaras, plus att det kan bli en rejäl soppa att reda ut som kan kanske bli kostsam för alla inblandade. En duktig jurist kanske kan ge bra råd om hur situationen kan hanteras.
 
harry73
Men om köpet är ogiltigt för att det finns en klausul som inte får finnas där, borde din mamma inte ha fått lagfarten. Att köpet kan ogiltig flrklaras i efterhand känns inte rättsäkert och på något konstigt sätt skulle den klausulen kunna användas i alla fall. Och det kan inte vara meningen.

Min magkänsla säger att det är svårt att häva köpet och lämna tillbaka lagfarten bara för att köpekontrakten är ogiltig. Sen blir det ännu konstigare om det skulle hända efter att du har köpt fastigheten av din mor. I hur många led kan man ( och vill en domare) häva ett fastighetsköp
 
Tack så mycket för svaren! Tanken har ju varit att gå till juristen på min bank så prata med dem och så får det nog bli.

Min tanke är ju att iom det inte får säljas inom de här åren, rent tekniskt borde man inte kunna avyttra det som gåva och jag ger min mor pengar som gåva?
 
BouldeR skrev:
Tack så mycket för svaren! Tanken har ju varit att gå till juristen på min bank så prata med dem och så får det nog bli.

Min tanke är ju att iom det inte får säljas inom de här åren, rent tekniskt borde man inte kunna avyttra det som gåva och jag ger min mor pengar som gåva?
Då kommer det sannolikt att ses som ett köp...
 
Annars får du köpa 99% av huset och din mor har kvar 1% då äger hon ju fortfarande huset och du kan ta lån och utnyttja ROT/RUT på huset
 
sir_daniel skrev:
Annars får du köpa 99% av huset och din mor har kvar 1% då äger hon ju fortfarande huset och du kan ta lån och utnyttja ROT/RUT på huset
Fungerar det att göra så? Att man typ blir delägare som om man hade varit man och hustru då typ?
 
Annars är ju 5 år ändå en kort tidsperiod om man är tålmodig. Löser ju hela saken på ett smidigt sätt ...;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.