Hej,

Jag har precis blivit med (mitt första) hus (inflytt senare i år). Ca 30 år gammalt och all teknik lika gammal.

Uppvärmning är idag en FTX följt av ett elbatteri som via tilluften fördelar ut den varma luften till respektive rum via utbyggda ventilationskanaler. Tappvarmvatten är elpatron i beredare. Således är det all in på direktverkande el, med tillhörande höga elförbrukning.

När vi flyttar in tänker jag som mitt första projekt ge mig på att förbättra energiprestandan, och då med värmepump.

Mitt första alternativ och troligen snabbast pay off är en klassisk luft luft värmepump. Nackdelarna som jag ser det är att få ut värmen i alla rum. Speciellt när det finns tilluft i alla rum, blir det ett märkbart mottryck denna vägen som hindrar varmluften att ta sig in, utöver dom fysiska hindren i form av väggar etc?

Alternativ två känns som en tekniskt bättre lösning, men osäker om det är att strula till saker i onödan.
En frånluftsvärmepump med ventilationsaggregatsförmåga som är kopplad till en värmeväxlare i tilluftskanalen som samtidigt kan värma varmvattenberedaren.
Vad jag sett när jag kollat runt på frånluftsvärmepumpar verkar alla vara avsedda för golvvärme. Men rent krasst borde det funka lika bra med en vvx i tilluften.

Iomed att befintlig ftx och varmvattenberedare är relativt gamla och ett byte av dessa med tillhörande kostnad kan komma i närtid om jag har otur. Tar jag dessa pengar och pengarna för en luft luft vp kanske det till och med går att få en bättre lösning till rimlig peng.

Vad tror ni på forumet, finns det ens produkter som gör det jag önskar?
 
Precis, stänger du av luftvärmeaggregatet och skaffar en LLVP så blir det problem att få varmt i alla rum. Då får man installera el-radiatorer runt om i huset istället. Blir det tillräckligt kallt kanske inte värmen från LLVP räcker till mer än ett par rum så länge den fungerar. Beror på var i landet du bor.

Finns frånluftsvärmepump med vattenburet luftvärmeaggregat men det är bara den gamla traditionella typen med ca 2 kW värme från kompressor. Man måste ju då också bygga om ventilationskanalerna från FTX till FLVP och energibesparingen blir inte så stor. Luftvärmeaggregat kräver högre framledningstemperatur än t.ex. golvvärme så det är en nackdel om man tänkt använda värmepump.

Har man möjlighet att ansluta till fjärrvärme kan det vara ett intressant alternativ.
 
Det du behöver är en luftvärmepump som betjänar ett värmebatteri i tilluften. När jag arbetat med dessa lösningar än de från Mitsubishi Electric. Deras system kallas Melbus vent. Andra tillverkare kan säkert ha liknande lösningar.

Denna lösning är nog den mest energieffektiva lösningen för dig och ha kvar ursprunglig funktion på husets värmesystem. Att bara smälla dit en luftvärmepump som universallösning tycker jag inte är en bra lösning.

Skulle jag vara i din situation hade jag installerat ett nytt FTX-aggregat tillsammans med en värmepump som kan värma eller kyla tilluften. Elvärme kommer fortfarande behövas (ffa de perioder värmepumpen avfrostar).

Det går även att utföra utan att byta ventilationsaggregatet, men jag rekommenderar att man gör allt på en gång. Styrmässigt fungerar det mycket bättre. Swegon och Mitsubishi Electric har jag erfarenhet av här. Vet inte om andra tillverkare har motsvarande lösningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.