Jag ska sätta upp ett par motorvärmaruttag på garageväggen och har köpt två separata enkeluttag. Utanpå uttaget står det IP 55 men sedan inuti uttaget står det en pil mot en ett öppningsbart dräneringshål där det står
IP 44. Är det bättre på ett uttag utomhus att öppna dräneringshålet för att dränera ut ev. kondens och vatten som letar sig in. Som jag förstår det är det inte längre spolsäkert om man öppnar dräneringen men sköljtätt?

/Mats
 
Ytterligare en undran. I uttagen finns en wagokoppling för två trådar. Vad är den tänkt för?

/Mats
 
Ja man ska ta upp hålen så ev vatten kan rinna ut.
Klämmorna kan man använda till vad man vill tex. göra en skarv på någon tråd som inte ska anslutas i boxen utan kopplas vidare, "parkera" tråd som inte behövs men finns i kabeln osv.
 
Man kan ta upp dräneringshålet ifall det finns risk för skadlig kondens, vilket det ofta gör för uttag utomhus som utsätts för stora temperaturväxlingar. Används uttaget inomhus t.ex i badrum kanske man hellre vill behålla dess IP55-klass. Utomhus får man helt enkelt låta bli att spruta vatten mot det.
 
Ok då är det som jag trodde med dräneringshålet. Wago kopplingen lär jag kanske inte ha någon nytta av. Min tanke är att dra en 5g 2,5 från centralen och sedan dela upp till en fas för varje uttag i kopplingsdosan på insidan väggen. Men vad jag förstått får man inte dela upp det i vägguttag där det inte får finnas mer än en fas? Uttagen är klassade frö 16 A.

Jag läste någonstans att det måste eller är rekommenderat med en strömbrytare inomhus till utomhusuttag. Dom här två är tänkta som motorvärmaruttag och kommer att ligga ensam på var sin säkring. Tänker att möjligheten att bryta säkringen borde räcka då? Eller?

Nu är det min bror som är elektriker som ska göra den sista inkopplingen och kolla att allt är rätt och riktigt. Men jag är lite av en forumtyp så jag frågar här också så slipper jag ringa honom hela tiden. Det ska dras all el i ett nybyggt garage och allt dras utanpåliggande. Jag drar kablarna (fast jag inte får) och han kopplar. Nu tror jag att jag har ganska bra koll och framförallt koll på vad jag inte kan och måste fråga om.

/Mats
 
S senmathal skrev:
Men vad jag förstått får man inte dela upp det i vägguttag där det inte får finnas mer än en fas?
Det finns inga regler för det, utan det är en "branschpraxis" som säger att en lekman ska endast behöva bryta en (1) säkring för att göra hela uttaget strömlöst. Så om du använder en tvåpolig dvärg så går det bra att fördela faserna under kåpan på uttaget.
S senmathal skrev:
Jag läste någonstans att det måste eller är rekommenderat med en strömbrytare inomhus till utomhusuttag.
Ja det rekommenderas för altaner och entréer, inget måste. Syftet är att förhindra olovlig användning. Och sätter man en sådan kan den gärna vara tvåpolig för att kunna bryta bort jordfel N - PE. Och om uttagen ska användas till motorvärmare skjulle jag välja en lite kraftigare strömbrytare.
 
Att någon granne skulle stjäla ström är nog mer ett teoretisk scenario, men däremot kan det vara praktiskt att kunna bryta strömmen till uttaget utan att behöva gå ut och rycka ur en sladd om man tex har en julgransbelysning ansluten.
 
Tack för svaren!

Då tror jag att jag klarar mig utan strömbrytare på dessa uttag. Det är lika otroligt att det kommer att kopplas någon julgransbelysning på uttagen som att någon granne skulle knycka ström. Dom är i och för sig välkomna men även dom närmsta grannarna behöver några hundra meter skarvsladd i så fall :)

När det gäller uppdelningen så blev den i en dosa på insidan direkt innanför uttagen.

Skulle det vara något som hindrar att koppla in ett trefasuttag på samma matarkabel i dosan på insidan? Det kommer nog inte bli mycket använt men bra att ha ett nära garageporten.

/Mats
 
Ja, att blanda ett trefasuttag med annat på samma gruppledning bör undvikas. Dels handlar det om ordning och reda då och dels handlar det om säkerhetsproblem med en blandning av enfas och trefas. Det kan visserligen lösas med ett trepoligt överströmsskydd och JFB men kan du undvika denna blandning så är det bra.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Ok! Tänkte att det finns trefasuttag med 220 v uttag men det kanske blir en annan sak. Det är ju i alla fall tydligt att det är blandat då.

/Mats
 
E elmont skrev:
Att någon granne skulle stjäla ström är nog mer ett teoretisk scenario, men däremot kan det vara praktiskt att kunna bryta strömmen till uttaget utan att behöva gå ut och rycka ur en sladd om man tex har en julgransbelysning ansluten.
Jag tror snarare att avsikten är att hindra inbrottstjuvar från att koppla in borrmaskiner och vinkelslipar.
 
W Wheelabrator skrev:
Jag tror snarare att avsikten är att hindra inbrottstjuvar från att koppla in borrmaskiner och vinkelslipar.
tjuvarna har batteridrivna maskiner
 
Vi lite mera drivna slår bara sönder ett fönster och knallar in, är man rädd för att fönsterkrossen ska höras kan man ju tejpa glaset först (y)
 
  • Haha
Wheelabrator
  • Laddar…
Jo så brukar jag göra också ;) Men det finns ju olika skolor...

/Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.