Jag sitter i en tråkig sits med en tapet som är rena besvikelsen när det gäller slitstyrka. För ett halvår sedan tapetserade vi om vår hall, men redan nu börjar den se sliten ut på sina ställen. Pigmentet i mönstret (på vit bakgrund) sitter inte fast och normalt slitage (man stöter i den ibland) skaver bort färgen. Det går att gnugga bort med tummen, eller skrapa bort med nageln alldeles för lätt. Än så länge är tapeten över lag fin, men i den takt den slits kommer den snart att se riktigt illa ut.

Min första tanke var att klarlacka den för att binda pigmentet, men det går inte rolla eller pensla väggen då pigmentet smetas ut och lägger sig som smuts på de vita ytorna. Klarlacken ökar dock vidhäftningen av pigmentet så det skulle säkert förlänga tapetens liv. Ända sättet att i någon mån rädda tapeten skulle då vara att sprutmåla den med klarlack. I.o.m. att det är en hall (inga möbler) så skulle det vara relativt lätt att maskera av golv, tak och dörrar, och sedan lacka med en luftfri spruta (får väl hyra en). Frågan är ju dock om det är värt besväret eller om man skall bita i det sura äpplet och tapetsera om när nog mycket av pigmentet fallit bort. Någon av expertisen här som har några kloka synpunkter? Det skulle inte vara första gången jag håller i en sprutpistol, men jag har ingen erfarenhet av att sprutmåla väggar inomhus så jag vet inte hur mycket jobb/risk det är. Skulle man vara helgalen om man gav sig på att sprutmåla den?

Vi gillar tapetens utseende väldigt mycket skall väl tilläggas
 
Jag tror att sprutmålning av väggar är ett mycket surare äpple än att tapetsera om. Det ställer mycket större krav på att maskera och även stänga av så att inte dimman kan ta sig till angränsande rum. Sedan skall du lacka tapeten så att resultatet blir jämnt och utan rinningar. Om det är för att man verkligen gillar tapeten och den är hopplöst ömtålig kommer kanske saken i ett lite annat läge, men för egen del skulle jag mycket hellre tapetsera om än sprutmåla väggarna.
 
Jag hade börjat med att gå tillbaka dit jag köpt den och ifrågasatt om det verkligen är rätt kvalité på produkten. Det låter ganska märkligt att man inte ens kan gå emot den utan att den släpper färg.
 
  • Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
Jo jag har varit i kontakt med butiken som i sin tur kollat med tillverkaren, och ja det verkar som att just den här tapeten är så här ömtålig. Även proven i deras tapetkarta av samma kollektion uppvisade samma problem. Lärdomen är att man borde ha "skrubbat" bättre i tapetproverna innan vi bestämde oss, men dum (eller snäll) som man är så är man ju försiktig med tapetprover man lånar hem. Butiken tycker också det är en tråkig situation och har erbjudit någon form av kompensation vid nästa köp. Frågan är bara vad vi gör med tapeterna som sitter där. Strukturen blev faktiskt helt ok med ett lager matt klarlack ovanpå. Bara synd att pigmentet smutsar ner vid rollning så därav mina tankar på sprutmålning.
 
Tar upp det här ämnet igen... Jag har funderat lite på hur jag egentligen borde förhålla mig till leverantören av den dåliga tapeten. Tapeten är stämplad med "IGI valitetsmärkning", "mkt god ljushärdighet", samt "tvättbar" (se tex http://www.borastapeter.se/sv/fakta/tapetskolan/symboler/).

Borde jag vid beställningen ha insett att den här tapeten är extremt känslig, eller borde jag hävda att tillverkaren har felmärkt tapeten? Jag tycker inte tapeten är värd att "kvalitetsmärkas", men jag vet inte vad IGI stämpeln egentligen står för. Tvättbar skulle jag inte heller kalla den för eftersom pigmentet lossnar om man torkar eller gnuggar med en fuktad trasa. Tapeten i fråga är Midbec Idyllia 15600 och kostade lite över 500kr rullen. Jag skulle naturligtvis ha märkt tapetens dåliga slitstyrka om jag rivit lite i tapetkartan innan beställning, vilket jag får ta på mig som dumt att jag inte gjorde, men jag vet inte riktigt vad jag egentligen borde ha förväntat mig av tapeten. Det är ju ingen "biltematapet" och utifrån tapetens märkning tycker jag inte man borde ha anat något. Någon som har några kloka synpunkter?
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Ta några bilder på problemet och hör med företaget, kan ju vara en dålig batch.
 
Det låter orimligt att det skulle vara OK att sälja en så ömtålig tapet, framförallt med angivande om att den är tvättbar.

Om du reklamerar tapeten så tror jag att du har rätt att få en ny tapet uppsatt, alltså även arbetskostnaden (kosnumentköplagen). Det är då i första hand butiken som du har som motpart.
 
Via butiken som sålde tapeten så har Midbec meddelat att det inte varit något fel på min batch, samt att de aldrig har fått in några klagomål på Idyllia serien. Både tapetkartan i butiken och tapetkartan hos en annan återförsäljare jag varit in till har uppvisat samma känslighet när man väl skrubbar på den. Min tapet är alltså inget undantag.

Butiken som sålde tapeten beklagar hur känslig den är och överenskommelsen de erbjöd var att de skulle ordna rabatt från midbec vid nästa köp, förutsatt att vi valde midbectapeter igen. Hallen var bara första etappen i vår tapetsering av de sammanhängande utrymmena hall-entre-kök-varsdagsrum. Egentligen skulle vi fortsatt med idyllia även i entren, men nu har vi istället sett ut ett par andra Midbectapeter vi vill använda. Jag talade igår med butiken för att se vad de kunde erbjuda. Efter en del argumentation var de villiga att dra 25% på butikspriserna. Slutargumentet var att mer kan de inte ge för det var ju egentligen inget fel på tapeterna vi köpt från början. Fine tänkte jag, beställ då så kan vi gå vidare med livet….

....men så kryper den där känslan upp av att man nog är ganska blåst. Vi valde Midbec igen för att de skulle ge någon sorts kompensation. Kompensationen vi fått är i klass med en normal kampanjrabatt, eller samma priser som jag kan köpa samma tapeter för på nätet varje dag i veckan. Midbec tjänar alltså pengar på mig än en gång. Då har vi dessutom beställt tapeter för ca 10000 efter rabatten. Igår kväll insåg vi att vi lika gärna hade kunnat plocka ihop en uppsättning tapeter från ECO och då kommit undan för flera tusenlappar mindre (online). Det hade varit det rätta att göra, men nu sitter man här med en beställning som, häpnadsväckande snabbt, redan i morse före öppningstid kommit till butiken. Typiskt då vi beslutat oss för att ringa och avbeställa :|

Egentligen vill jag inte spilla energi på detta, men principmänniskan i mig vill inte riktigt släppa det. Jag kommer ju bli påmind om det varje gång jag ser tapeten i hallen förfalla. Skall jag gå vidare med det på något sätt så är det nog genom att ställa Midbec mot väggen vad gäller märkningen av tapeten. Annars får jag svälja att vi inte granskade tapeten mer noggrant.


Frågorna jag ställer mig är:

Vad gjorde jag som kund fel?

Är det mitt ansvar att ta reda på tapetens slitstyrka före köp, eller har jag rätt att förvänta mig att en tapet skall hålla en viss ”standardnivå”?

Kan jag hävda en reklamation mot Midbec? Argumentet ”det är ju inget fel på din tapet” är ju i sig korrekt, även om jag personligen tycker att den är helt undermålig.

Vad skulle vara en rimlig kompensation? Om midbec skulle erkänna att det är fel på tapeten och erbjuda, som hempularen föreslår, fri omtapetsering, så skulle väl varenda människa som tapetserat med idyllia höra av sig inom något år och kräva samma sak.



Slutligen vill jag säga att jag inte på något sätt vill starta någon form av ”bashing” av vare sig återförsäljaren eller Midbec, men frågeställningarna ovan tycker jag är intressanta att vädra här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.