Båda har bara 10mm chuck, oftast har hållare för hålsåg 12-13mm fäste. 10mm kan även vara en indikation på vad den klarar.
 
Den första har 13.5 Nm specat. Det är inte mycket.
 
Som Keld/Kane säger dom har endast 10mm chuck... MEN praktiken skulle de inte varit så dumt att använda en vinkelborr till 22-75mm håltagning som en liten milwakiee holedozer.... men du får nog antingen hålla dig till borrmaskin med stöd handtag av valfri märkesmodel elr just om det är vinkelmodlen du vill ha då är det Milewaukiee holedozer M18
 
E
Lenox 6L hålsågshållare (finns på ahlsell) med 10mm sexkant tar upp till 150mm hålsåg. Borrar man utan att trycka så in i helvete så klarar båda de där maskinerna även större hålsågar.
 
Ett sätt att övervinna en klen maskin är att använda hålsåg för trä. Som har hårdmetallskär och få tänder. Dom kräver mindre effekt för att såga/borra.
 
Nej, de där maskinerna är inte till för hålsågar. De flesta tillverkare har maskiner som klarar hålsågar, dvs har mycket tillgängligt vridmoment. Jag har en Makita DA 4031. Den klarar de flesta hålsågar, och av säkerhetsskäl finns det en koppling som gör att man inte blir ihjälslagen när man kör fast. Och det gör man. Kopplingen är inte aktiv på högväxeln, så då får man ta det väldigt varligt när man sågar med större hålsågar. Ofta blir snittet bättre när man kör lite snabbare. Jag använder helst Pro-Fit hålsågar.
 
Den dära Makita DA 4031 hittar jag inte i Sverige. Är den bra? Den verkar råstark.
 
Har den nyckelchuck? Hör inte det till förra årtusendet? :eek:
 
spaxx skrev:
Den dära Makita DA 4031 hittar jag inte i Sverige. Är den bra? Den verkar råstark.
Nä, jag fick beställa från Tyskland. Modellen som Makita hade i Sverige då saknade säkerhetskopplingen. Nyckelchuck är vanligt på momentstarka maskiner. De klämmer hårdare.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.