Ska hjälpa en vän å renovera ett rum.
Som nu ser ut såhär.
Klarar vi detta med renoveringstapet? Å utskärning av skivor bara där de e skadat?

Har tagit mig vatten över huvudet
- hjälp!!!
 
  • Skadad vägg med bortskrapad tapet som visar lager av gammal tapet och gips samt en remsa med grönaktigt mönster. Rummet är under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med skador på tapeten och gipsskivor delvis avtäckta, målade spackelområden som kan behöva ytterligare renovering och kanske utskärning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en beige och grovtexturerad vägg med flera spacklade fläckar. Bakom syns oskarpa möbler och en växt i rummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis riven tapet på en vägg i ett rum med synliga skador samt kabeldragning. Intill ligger ett rum med matbord och stolar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönster och vägg med avskavd tapet och en dubbel vägguttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med skadad tapet runt ett fönster och ovanför ett element, med utskurna partier och synligt gips.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, det tror jag inte. Dels kommer det inte bli helt jämt och dels finns det risk att det spricker/korvar sig.
Vill du det ska bli bra så är säkraste kortet renoveringsgips.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Ser ut som att det kommer behövas lite mer underarbete än bara renoveringstapet. Är fuktskadan under fönstret pågående eller en gammal skada?
 
Centano Centano skrev:
Ser ut som att det kommer behövas lite mer underarbete än bara renoveringstapet. Är fuktskadan under fönstret pågående eller en gammal skada?
Jag har inte tagit nå fuktmätning, men jag tror den är gammal.. känns så
 
Banditen Banditen skrev:
Jag har inte tagit nå fuktmätning, men jag tror den är gammal.. känns så
Låna eller skaffa en fuktkvotsmätare och mät. Tråkigt om det är ett pågående läckage.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Låna eller skaffa en fuktkvotsmätare och mät. Tråkigt om det är ett pågående läckage.
Har en, problemet e att jag bor i Norge å ska åka till min vän om två veckor för å hjälpa, så när jag kommer så är de lixom för sent om de är en pågående skada.
Men innan vi börjar så kommer vi veta om de är fukt eller inte, ja 😅

E de svårt å sätta renoveringsgips?
 
Nej, det är inte speciellt svårt.
1. Skär till gips
2. Skruva upp gips
3. Sätt remsa
4. Spackla skruvar och remsa.
Finns säkert många instruktionsvideor på nätet och det är samma tillvägagångsätt som för vanlig gips.
 
  • Gilla
Banditen
  • Laddar…
S sblixten skrev:
Banditen Banditen skrev:
Har en, problemet e att jag bor i Norge å ska åka till min vän om två veckor för å hjälpa, så när jag kommer så är de lixom för sent om de är en pågående skada.
Men innan vi börjar så kommer vi veta om de är fukt eller inte, ja 😅

E de svårt å sätta renoveringsgips?
Jag håller med allt som Blixten skriver ovan men tillägger att du troligtvis också vill ta bort alla lister och socklar innan du gipsar om du vill ha det snyggt.

Radiatorn kan också vara en utmaning, har du tur går det att trä in gips bakom den, annars får du ta bort den tillfälligt. Detsamma gäller med elen.
 
Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Jag håller med allt som Blixten skriver ovan men tillägger att du troligtvis också vill ta bort alla lister och socklar innan du gipsar om du vill ha det snyggt.

Radiatorn kan också vara en utmaning, har du tur går det att trä in gips bakom den, annars får du ta bort den tillfälligt. Detsamma gäller med elen.
Ja.. problemet e att takpappen släpper om vi lossar på taklisterna.
Men element ska bort innan, ja. Å el.
Detta blir betydligt större än vad jag tänkte när jag erbjöd mig å hjälpa 🙈
 
Banditen Banditen skrev:
Ja.. problemet e att takpappen släpper om vi lossar på taklisterna.
Men element ska bort innan, ja. Å el.
Detta blir betydligt större än vad jag tänkte när jag erbjöd mig å hjälpa 🙈
Allt beror förstås på vilka krav man har på slutresultatet men jag tror inte det kommer se bra ut om ni inte tar bort listerna.
 
  • Gilla
sblixten
  • Laddar…
Riv ner skiten o upp med ny gips. Riv som minst ut det där ruttna under fönstret.
 
Fairlane
När ni river elen, sätt inte tillbaks det där uttaget. Det är en säkerhetsrisk.
 
  • Gilla
Banditen
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Riv ner skiten o upp med ny gips. Riv som minst ut det där ruttna under fönstret.
Ja de e helt klart tanken att de ska bort!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.