Hej! Som rubriken. Har en pemslang nedgrävd som endast används för bevattning osv på sommaren. På sina ställen ligger den på 50cm under jord bara. Brukar inte tömma slangen innan vintern, utan den får ligga vattenfylld. Har inte varit några problem hittills.

Men började fundera på om man borde tömma den? Kan pemslang spricka om den fryser med vatten i, eller klarar den att frysa?

Mvh
 
Pem klarar frysning, dock osäkrare med skarvar och kopplingar. Dom bör vara helt tömda på vatten.
 
Jag skulle inte oroa mig. Jag har sett frusna PEM-slangar många gånger och aldrig sett det leda till problem.
 
A Avemo skrev:
Jag skulle inte oroa mig. Jag har sett frusna PEM-slangar många gånger och aldrig sett det leda till problem.
Ok! Dåså!j
har en pumpautomat som står i en nedgrävd betong brunn. Denna brukar jag alltid tömma ur på vatten och stänga av innan varje vinter. När jag tömmer den, släpper också trycket på sugsidan då? Har bottenventil i ämden på sugsidan där vattnet kommer ifrån, om det nu spelar någon roll för frågan.
 
Problemet uppstår om du har luftfickor blandat med vatten, då har jag sett PEM slang spricka.
 
Hur skulle det få den att spricka menar du?
 
  • Gilla
R1chard
  • Laddar…
Is från två håll komprimera luften så trycket blir för högt för slangen. Hade detta problem med en PEM slang som gick lite upp och ner på en brygga
 
  • Wow
kest
  • Laddar…
Det är värre om det inte finns luft, vatten kan inte komprimeras och spräcker slangen om det fryser på det viset.
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.