Hej!

Mina kunskaper om byggnader och det jag nu ska fråga om är nästintill obefintliga.

Jag har tänkt köpa en ny tv och då samtidigt köpa till montering av väggfäste och tv:n på den. Avtalsvillkoren från butik tar inte sikte på just denna åtgärd utan är generella i sin utformning. Det anges dock att beställaren ska försäkra sig om att väggen/etc. ska klara åtgärden.

Vissa väggar i min lägenhet är betong (slutsats genom att jag slår på vägg). Den vägg jag hade tänkt hänga upp TV:n på är inte det. Den verkar dock väldigt tålig när jag slår på den. Det är inte en vägg som satts in efteråt för att t.ex. avskilja del av rum.

Tv:n jag tänkt mig väger cirka 15 kg.

Flerbostadshus (bostadsrätt).

Tänkt att monteras i vardagsrum.

1. Är det sannolikt att en vägg utifrån vad jag redogjort för inte skulle klara en vikt på 15 kg + väggväste?
2. Kan det finnas vatten- eller elledningar just där på väggen? Tänker så man inte borrar sönder dessa.

Jag hittade ingen forumkategori som riktigt passade denna fråga. Därför tog jag övrigt. Om jag missat någon, vänligen flytta tråden.
 
K
Ska TVn hänga plant & precis invid väggen eller kommer den att svängas ut?
Om det är "dikt" väggen så klarar väggen TVn med råge, lite beroende på hur många fästpunkter (skruvar) som används.
Sen kan man leta efter reglarna i väggen och försöka sätta en skruv i den.

Om det går el, vatten, mm i väggen kan ingen säga såhär på rak arm, var finns uttag mm, var finns kök, badrum, etc i förhållande till väggen?

Man kan ta bort dörrfoder/golvsockel/vägguttag/etc som angränsar mot den aktuella väggen för att försök se vad det är för material i väggen.
 
Om det inte finns vatten bakom väggen så är sannolikheten för VA i väggen mycket låg. Risken för att skruva i det (om det är en gipsvägg) är dock mycket låg med mollyplugg (om det ändå skulle vara VA i den). Är det gips så borrar man inte!

Det kan också finnas virke eller en träskiva bakom gipset. Sviktar inte gipset så är sannolikheten för det rätt stor.

Bestäm vart du vill hänga upp TVn. Skär upp en liten tapetflik så att du kan återställa och prova att dra in en skruv så märker du vad som finns där...
...är det enbart gips så behöver du Molly - som sagt.
 
pacman42 pacman42 skrev:
med mollyplugg (om det ändå skulle vara VA i den). Är det gips så borrar man inte!
Fast ska man använda Molly borrar man. Sen kan man borra försiktigt för man behöver bara precis komma igenom gipset.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast ska man använda Molly borrar man. Sen kan man borra försiktigt för man behöver bara precis komma igenom gipset.
Jag har alltid använt skruvmejsel som jag tryckt igenom gipset, jag har aldrig använt ett borr.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har alltid använt skruvmejsel som jag tryckt igenom gipset, jag har aldrig använt ett borr.
Det fungerar säkert (hjälpligt) men nog påstår jag att borra är det rekommenderade sättet. Här en anvisning från Verktygshandlaren.

Illustration med monteringsinstruktioner för mollyplugg: Borra hål, tryck in mollyn, expandera med tång, skruva åt och fäst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Jag visste inte att något så enkelt kunde vara så krångligt, men tack för lektionen.
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.