Har haft översvämning i källaren och hade vår nya ej installerade tvättmaskin ståendes på golvet med 1-2dm vatten under 2 dygn ungefär. Finns det något i maskinen som kan ta skada av att den stått så eller är det bara installera och släppa bekymret?

Vatten stod till den röda linjen ungefär i ca 2 dygn.

Tvättmaskin stående på översvämmat källargolv med vatten upp till röd markering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Avloppspumpen sitter nog lite illa till.
 
Även motorn till trumman beroende på om det är rem- eller direktdrift.
 
Eftersom grejerna inte hade ström på sig så kanske den klarat sig, har du öppnat maskin och kikat hur det ser ut?
 
Drulle!
 
Det har väl delvis att göra med hur rent vattnet var. Jag skulle låta den stå i ett rum med en avfuktare ett par dagar och sedan prova. Det har du knappast något att förlora på. Och det kan mycket väl ha klarat sig.
 
Det som kan rädda motorerna men är lite jobb med, att demontera avloppspump och drivmotor, lägga dom i ugnen med 60 C i 5 timmar, då går all fukt/väta ur dom och dom blir torra. Dom är nog stickproppsanslutna och lätta att koppla ur.
 
Vad säger försäkringsbolaget?
 
A
Det dom händer är att såväl tvättmotorn som avloppspumpen korroderar inuti. Motorerna sväller och lindningen trycks sönder. Efterföljande kortslutning och kretskortshaveri.
Vissa maskiner har sina kretskort under denna nivå vilket medför att komponenterna lossnar efter ett tag
 
electroluxaren skrev:
et dom händer är att såväl tvättmotorn som avloppspumpen korroderar inuti. Motorerna sväller och lindningen trycks sönder
Hur kan en motor svälla eller en ungslackad lindning gör det, ör metall i dessa delar, sen det med korrodering som kan ske av mindre art i en motor utan kolborstar som dom flesta i dag är. Det med kretskort är en annan sak, har ett sådant drunknat så kan det vara kört med det.
 
A
J jonaserik skrev:
Hur kan en motor svälla eller en ungslackad lindning gör det, ör metall i dessa delar, sen det med korrodering som kan ske av mindre art i en motor utan kolborstar som dom flesta i dag är. Det med kretskort är en annan sak, har ett sådant drunknat så kan det vara kört med det.
statorn i avloppspumpen är gjord av järnplåtar och det kommer in vatten där som rostar snabbt rosten gör att det redan tighta förhållandet till lindningen blir mindre och lindningen töjs med efterföljande brott på isolering och slutligen ledare.

lagren i tvättmotorn brukar alltid gå då det kommit in vatten i de okapslade lagren. samt att ankaret rostar och statorns insida rostar och avlagringarna kommer slutligen gå ihop för att skära fast ankare med stator.

du har ju en bosch / siemens på bilden i dessa av senaste generation sitter såväl inverterkort som huvudkort på bottenplattan. Dessa går nog att rädda genom torkning om inte maskinen har varit ansluten till nätet.

står vattnet högre upp går även lucklåset åt fand´´s.

hur vet jag detta? jo jag har haft åtskilliga försäkringsfall med dränkta maskiner inte minst från BHS.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
A
J jonaserik skrev:
Hur kan en motor svälla eller en ungslackad lindning gör det, ör metall i dessa delar, sen det med korrodering som kan ske av mindre art i en motor utan kolborstar som dom flesta i dag är. Det med kretskort är en annan sak, har ett sådant drunknat så kan det vara kört med det.
Ja just det kolborstar korroderar inte och den lilla oxideringen som sker på kollektorn spelar ingen roll.
 
richardtenggren
useless useless skrev:
Vad säger försäkringsbolaget?
Att de har väldigt mycket att göra ;)

Vår maskin fick typ lika mycket vatten, den dog trumdriften på insåg vi, så blev en vända till Valbo i Onsdags eftermiddag när vi fått bort allt vatten här hemma.
 
Tack för alla svar, installationen av denna kommer inte ske fören någon/några månader framåt pga översvämningen, och även om jag pluggar i den och provkör så kanske den fungerar bra just nu, men om några veckor har kretskort/motorer tagit såpass mycket stryk att det kommer bli fel på den.

Har inte fått samtal av försäkringsbolaget än då det är sinnessjukt tryck på dom pga regnfallet med medföljande översvämning här i Gävle/Gävleborg tisdag natt. Men försöker få lite mer svar på vad jag bör kräva i ersättning på skador här hemma, därför jag skriver lite inlägg här på byggahus då det finns många som sitter med stor kunskap inom dom flesta områdena här på BH.

Men det lutar ju åt att jag kommer kräva en ny maskin då det annars finns en stor risk att den går sönder kort efter igångsättandet och då kommer garanterat försäkringsbolaget vägra mig ersättning pga att dom "redan ersatt det som ska" vid första tidpunkten. Och att gå till Elgiganten eller Bosch och hävda fel kommer ju inte heller gå då dom garanterat kommer påpeka vattenproblemet.
 
H
Grillen Grillen skrev:
Tack för alla svar, installationen av denna kommer inte ske fören någon/några månader framåt pga översvämningen, och även om jag pluggar i den och provkör så kanske den fungerar bra just nu, men om några veckor har kretskort/motorer tagit såpass mycket stryk att det kommer bli fel på den.

Har inte fått samtal av försäkringsbolaget än då det är sinnessjukt tryck på dom pga regnfallet med medföljande översvämning här i Gävle/Gävleborg tisdag natt. Men försöker få lite mer svar på vad jag bör kräva i ersättning på skador här hemma, därför jag skriver lite inlägg här på byggahus då det finns många som sitter med stor kunskap inom dom flesta områdena här på BH.

Men det lutar ju åt att jag kommer kräva en ny maskin då det annars finns en stor risk att den går sönder kort efter igångsättandet och då kommer garanterat försäkringsbolaget vägra mig ersättning pga att dom "redan ersatt det som ska" vid första tidpunkten. Och att gå till Elgiganten eller Bosch och hävda fel kommer ju inte heller gå då dom garanterat kommer påpeka vattenproblemet.
Beroende på hur gammal maskinen är så drar försäkringsbolaget av för hur gammal maskinen är. Prata med ditt försäkringsbolag om de vill undersöka maskinen eller inte eller om de säger köp en ny.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.