Long story short:

Beställt en LLVP som är i en kartong utanför garaget. Jädrans PostNord var i tid för en gångs skull och lämnade den med hjälp av palllyft enl bilden, var inte hemma så kunde inte öppna garaget åt dem.

Nu ringer installatören och säger att han är sjuk så han kan ju inte komma imorgon, utan vi får hitta en ny tid om 2-3v.

Lagt på 1 segelduk samt under den en täckande presenning. Själva kartongen står på en pall och pumpens kartong har således ingen direkt markkontakt.

Kommer den klara sig från regn och skit? Jag har tyvärr ingen palllyft hemma så att jag skulle kunna köra in den, och frugan har inte muskler nog att bära in den med mig heller….

Känner att jag nojjar i onödan?
 
  • Täckta föremål, trästolpe, stenplattor, gröna lövverk, utomhus, dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Killgissar:

Säkerställ att det inte blir någon pöl i duken/presseningen där det läcker in, och var nöjd :)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Paketet borde ju innehålla en inne och utedel som du kan bära var för sig. Det börjar ju bli kallt på nätterna och frågan är vad innedel tycker om fukt och kyla. Med det sagt så borde det klara sig men vet vet.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Skulle dra till närmsta hyrställe typ cramo o hyra en gaffel vagn. Känslig elektronik skall inte utsättas för fukt
 
  • Gilla
Gunnar Johansson69
  • Laddar…
Annars prata med lämplig granne och be denna hjälpa till att bära, men ta det i två steg som sagt, ute och innedel för sig.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
B
Det borde väl vara två paket. Det lilla lätta paketet med innerdelen borde vara mer fuktkänsligt än utedelen, rent logiskt. Det kanske ni kan få in i garaget eller liknande? I alla fall om ni tar hjälp.
 
  • Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
Delarna var för sig borde inte väga mycket även om hela pallen gör det.
Luft-luft pumpen jag tittar på så väger inomhusdelen ca 15 kg och utomhusdelen det dubbla. Beroende på ålder, kroppsligt skick mm kan det ju förstås vara tillräckligt för att inte orka, men någon finns kanske i närheten som kan hjälpa till med det. Det är ju vikter som många människor normalt inte behöver fördärva ryggen för.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Som andra säger så brukar det vara 2 paket.
Innedelen väger inte mycket och utedelen kan man ju släpa på asfalt om man inte orkar lyfta kartongen. När jag montera sådana förut bruka jag flytta dem med en lite ihopfällbar säckkärra om det var en längre bit.
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
En tvättmaskin väger mer än delarna tillsammans och den flyttar man enkelt ensam med pirra...
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
En tvättmaskin väger mer än delarna tillsammans och den flyttar man enkelt ensam med pirra...
Precis.

Packa upp. Kör in delarna var för sig med pirra.

Har man inte pirra är det ett perfekt tillfälle att inhandla denna mycket praktiska sak för villahushållet.
 
  • Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
Om det finns asfalt eller stenplattor hela vägen till garaget hade jag gjort ett försök att dra pallen med ett rep.
Jag baxade själv in ett kök på det viset i garaget i väntan på snickare.
Pallar glider lättare än man tror.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
A
hur svårt kan det vara?
ta in innedelen
låt utedelen stå kvar för det vore ju f-n om inte den tålde lite regn
 
  • Gilla
Nalleboda och 14 till
  • Laddar…
Vanligtvis så har montören med sig luftvärmepumpen så man slipper bry sig om att ta emot och eventuellt
förvara tills montören kommer.
 
För övrigt. Jag har "rullat" stora förpackningar in i garaget.

Bara ta tag i överkant. Vält mot sig. släpp ner försiktigt.

Är det inte jäveltungt går det enklare än man tror.
 
C Comfort Thomas skrev:
Vanligtvis så har montören med sig luftvärmepumpen så man slipper bry sig om att ta emot och eventuellt
förvara tills montören kommer.
Flera nätbutiker låter en betala extra för den tjänsten. Så många är dumsnåla :)

Men ja så gjorde jag. 500 kr extra för leverans till installatören. Ett bekymmer mindre
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.