Hej
Vi håller på med ett stallbygge där vi för några dagar sedan blev klara med råspontningen på ena långsidan, vädret då var -5/-15 dag/natt,
Då den lilla yrsnön som kom var lättare att borsta av (en nysning som på "Anslagstavlan" typ) än att täcka med stora tunga presenningar blev taket otäckt, skulle pappas direkt men väder, skiftgång och sjukdom ställde till det..
Nu har det blivit ett väderomslag, ska bli plusgradigt på dagarna, så idag sopade jag av taket och skulle bära upp presenningarna ändå, men medan jag sopade kom det duggregn på råsponten trots att temperaturen ligger på -2, taket blev ej gåbart pga halkan, så nu ligger det avsopat och öppet med en tunn ishinna på ovansidan.

Enligt smhi kommer det snöa lätt inatt med snöblandat regn framåt morgonen, fast smhi har inte haft ett rätt den här vintern, så det blir väl regn i 3v med min tur och deras träffsäkerhet..

Frågor:
1, Hur mycket fukt och väta behövs för att taket ska börja svälla och bli ojämnt?
Räcker det med fukt för att råsponten ska bli dålig eller klarar den lite dugg eller enstaka regndropp(prickig yta, ej helblöt) bara den täcks/får torka inom det snaraste?

2, För att göra det bästa av situationen, nästa steg?
vänta in morgondagens +grader och hoppas isytan tinar så man kan gå där uppe och täcka med presenning på lätt fuktig yta tills vädret stabiliserat sig?
Lägga pappen på ishinnan och hoppas det torkar neråt när solen börjar steka på i vår?
Ringa sågen och beställa ny råspont?

Avslutar med lite info, stallet består av en öppen regelstomme, takstolar cc 120 och råspont i dim 22x120 ändspontat, spikat med två spik i varje takstol, står på betongplatta och ingen väggbeklädnad finns ännu, dvs helt öppet "skelett".
Taket ska bli råspont, papp, läkt och svart tp20, 12,1x3,6m/sida

Lugna mig nu och säg att det kommer klara sig, om det är så vill säga =)
Mvh David
 
Redigerat:
Lägg på pappen och vänta och se.........
Slår det sig så är det bara att sätta cirkelsågen i råspånten och spika ner.
Ditt dilemma blir ju att vänta till råsponten torkat ner till 15%

Men på det hela taget, inga problem
 
Snailman
sett nån firma som la råspont på vintern ej täckt över natten , på morgonen gick de över med en stor gasolbrännare typ.. innan de la papp antar att de torkade taket med den?

men det var nog tunn frost på taket , jag höll också på i med samma sak i den vevan men jag sopade av det med en kvast istället... men det var nog minusgrader hela den perioden, hände inget med mitt tak (var ett par år sen)
 
Mikael_L
Jag skulle, likt pappskallens förslag, lagt papp och bidat min tid.

Jag tror inte risken är speciellt överhängande för att råsponten slår sig i detta fall.
Möjligen får du lite svartmögelpåslag under kommande år, men egentligen kan man strunta i detta bara det blir torrt sen och det slutar breda ut sig. Ja det är ju inte kul förstås, men man måste ibland tillåta sig vara lite pragmatisk när det gäller hus, särskilt ekonomibyggnader.
 
då låter det inte som att jag ska behöva byta ut alltihop då iaf, det var ju goda nyheter!
pappskallen, virket har legat skyddat hela tiden och lagt vintertid i minusgrader, vilken % skulle man kunna gissa att det hamnar på om ishinnan/frosten smälter? vad är det för % efter ett par dimmiga höstdagar på en öppen vind med hästar som går ut och in i byggnaden? varma så det ibland ångar om dom.

som det är nu är det ju en ishinna, kommer det sen lite snö och sedan snöblandat så borde det gå lätt att få ner det mesta på det glatta underlaget, då blir det pappning så fort det är uppehåll då och hålla tummarna.
om det skulle slå sig, är det på brädbredden eller längden det blir värst?
 
  • Gilla
Peter_Nilsson
  • Laddar…
Snailman
skulle tro bredden, det blir väl som en puckelpist varannan skarv buktar neråt varannan uppåt... åtminstone har jag sett råspont i det skicket - alltså värst mitt emellan takstolarna och plant uppe på takstolarna (där de är spikade)
 
Nja, nu slår sig inte råspånten på det hållet som du beskriver snailman, den "länger" sig inte utan blir bredare och vågorna brukar bli på typ var fjärde-femte bräda....

Vad du har haft och får för fuktighet i brädorna kan vi inte ens tokgissa oss till men har du tur så var brädorna relativt blöta när dom lades och dessutom dåligt hopslagna. Luckor slår sig lättare än lösa brädor
 
Sorry snailman såg att det inte var riktigt så du menade nu när jag läser ditt inlägg igen....
 
Snailman
kan nog inte hålla med här, spikade ett tak en gång med presspassning, med kruttorra brädor(legat inomhus i åratal), det slog sig typ direkt när det blev normaltorrt, så fick spikas om

ja vågorna kanske är över flera brädor, kan nog se det snart då det ju snart är vår (händer vare år vid den tiden över altanen)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.