Hej jag och sambon ska precis skriva på pappren för att bygga hus och ena sekunden är man överlycklig, andra blir man lite rädd. Jag har två frågor:

1. Huset kommer med inkopplingar + tomt kosta 2,5 miljoner. men vi tar bara lån på 1,8 mille, lägger alltså mycket kontant. Vi vill göra så för att slippa amortera då vi kommer att ha små barn, men vill amortera om några år. Är detta en dum tanke att lägga in så mycket??

2. När vi räknat att vi betalat allt som vi måste och sparat 3000 varje månad kommer vi att ha 6000:- kvar att leva för. Alltså till kläder och nöjen-maten har jag redan dragit för. Ni som är två vuxna och två barn, klarar man sig på detta? Vill inte leva något överflödigt men vill kunna köpa någon leksak och kläder till barnen varje månad och till oss själva+ kunna hitta på saker med barnen om helgerna. (Till utlandssemester har jag räknat att vi stoppat undan pengar) så dessa 6000 ska bara räcka till kläder och nöjen för 1 månad. Hjälp mig, är de för lite??
 
Vet inte vad kosumentverkets standard säger men jag tror det är för lite. Vi har tre barn och bränner lungt det bara på maten/månad.
 
schab lonen säger ca 5000 kr per vuxen/månad och 2 000 per barn har jag för mig.

Vi är två vuxna och två barn och vi lägger nog ca 8-12 000 efter de fasta kostnaderna (boende,lån, försäkringar, el-tele, sparande etc) på transporter, mat, kläder etc per månad

Då tycker jag iof vi slösar lite (vill spara mer egentligen) men med två dagisbarn och ett sommarhusbygge så går det åt pengar tyvärr...

6000 för två vuxna + två barn låter tyvärr lite, men å andra sidan om det bara är kläder och nöjen och du redan har dragit av resande, mat, försäkringar, tele etc så räcker det nog

/K
 
Betalat allt som vi måste - det brukar väl innehålla maten eller? Iaf måste jag ha mat :)
Om man har betalat alla fasta utgifter, sparat 3000 och dessutom har 6000 kvar att sätta sprätt på låter det ju bra!
 
Enklast är väl att ni gör redan nu som ni tänkt att det blir sen, betala allt ni ska och ha kvar 6000 så ser ni ju hur det räcker?
Jag tycker det låter bra, vi brukar ha som mål att ha 10' efter räkningarna är betalda, de 10' ska räcka till "shopping" såsom mat, kläder och grejjor till huset osv. Det brukar bli lite tajt framförallt på sommaren när man köper mycket till huset och trädgården men det brukar funka.
 
Jag tycker 6000:- till nöjen och kläder låter fullt tillräckligt, så mycket skoj och så mycket kläder köper då inte vi. (Vad jag vet iaf. sambon kanske säger annorlunda:D).
 
Jag tycker det låter bra.
Jag antar att ni har haft denna diskutionen med banken? Och de lånar inte ut pengar till er om ni inte har råd.
Men ni gör helt rätt som funderar och vrider och vänder på "problemen" innan ni bestämmer er.
Lycka till. MVH Johan
 
påG skrev:
så dessa 6000 ska bara räcka till kläder och nöjen för 1 månad.

.....och för kommande räntehöjningar och boendekostnadshöjningar........

Jag tror aldrig det är bra att leva på marginalen.
 
Med tanke på övriga svar så måste vi vara helt konstiga i vår familj. Om jag förstår dig rätt så kommer ni ha 6000kr kvar efter att ALLT utom kläder och nöjen är betalt. Ni har även då sparat 3000kr. Tycker att detta kan anses som bra marginaler. Men som sagt jag kanske har en helt skev världsbild.
 
volvo skrev:
.....och för kommande räntehöjningar och boendekostnadshöjningar........

Jag tror aldrig det är bra att leva på marginalen.

Nja jag tycker då inte att det låter som att leva på marginalen, då är det många som gör det.

Att ha kvar 6 000 kr efter att allt man måste inkl mat är betalt samt att man har sparat 3 000 kr,
det låter som en stabil ekonomi.

När du gör en egen kalkyl så räkna med att räntan forsätter uppåt med ca en procent enhet tom näst år
samt att elen förmodligen också blir dyrare.
Räntan på lånen kan ju slå ganska mycket.
Mat, el-priser och annat kanske man klarar med de, förhoppningsvis, kommande lönehöjningarna.
 
co skrev:
Vet inte vad kosumentverkets standard säger men jag tror det är för lite. Vi har tre barn och bränner lungt det bara på maten/månad.
För snabb med mitt svar noterade inte att mat ver betald och att detta bara skulle täcka kläder och nöjen! Då borde det räcka!
 
Borde räcka? Herre jisses, en mycket stor andel av Sveriges barnfamiljer kommer inte i närheten av de där marginalerna i ekonomin. Sedan beror det ju på vad man lägger in i begreppet "kläder och nöjen". Ingår bilen där? Mobiltelefonerna? Bredband? TV med kabel-TV?
 
loffes skrev:
Nja jag tycker då inte att det låter som att leva på marginalen, då är det många som gör det.

Att ha kvar 6 000 kr efter att allt man måste inkl mat är betalt samt att man har sparat 3 000 kr,
det låter som en stabil ekonomi.

När du gör en egen kalkyl så räkna med att räntan forsätter uppåt med ca en procent enhet tom näst år
samt att elen förmodligen också blir dyrare.
Räntan på lånen kan ju slå ganska mycket.
Mat, el-priser och annat kanske man klarar med de, förhoppningsvis, kommande lönehöjningarna.
Jag lade ingen aspekt på om de levde på marginalen. Men om man är osäker på om ett belopp skall räcka till så är det väl en signal på att man inte anser att det är väl tilltaget. För vår familj räcker beloppet, men man har ju så olika förväntningar, vanor och önskemål.......

Vad som med största sannolikhet kommer att bli mycket dyrare över åren är som du nämner el och räntor, men man måste även tänka in fastighetsskatten som dyker upp efter några år. (OK, jag vet att det finns ett löfte om slopande av fastighetsskatten men denna kommer att ersättas av någon annan slags utgift som slår i plånboken ändå)
Dessutom, inte att förakta, väljer de flesta att lägga sina lån utan amorteringar. Detta går ju bra när fastighetspriserna stiger. Men kan bli katastrof om (eller snarare när) luften går ur en på många ställen övervärderad marknad.
 
Låter för mig som ett högt belopp 6000:- / mån till nöjen och kläder. Hos oss får mat+kläder+nöjen kosta max 8000:- / mån och då är vi 2 vuxna och 2 barn. Maten är ca 4000:- så då återstår 4000:- till nöjen och kläder, det räcker gott. Som småbarnsfamilj har man inte sådär våldsamt mycket tid för dyra nöjen.
 
hahahahahha hade jag haft så mycket hade jag känt mig som miljonär.
Här efter hyra och lån är betalt har vi 7000kvar på två vuxna. det inkluderar då alla räkningar man kan ha, mat nöjen ja precis allt som kostar utöver hyra och lån.
Och det har ni nästan kvar efter allt är betalt plus sparat. Ja det anser jag ju då inte vara lite snarare väääldigt mycket att bara spendera på en månad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.