Hej

Jag ett hus om ca 11x7 meter. En och en halvplan. Byggt 1930 i lättbetong av okänd densitet. Vi ska inreda övervåningen. Med nytt plåttak och förstärkta takstolar med plats för isolering. Huset har stått i kanske 90 år. Men när jag tittar på dom klena ytterväggarna av endast 10 cm tjock lättbetong undrar jag om som verkligen klarar lasten från taket i snözon 2,5?

Taklutnigen är ca 45 grader. Takytan blir då ca 115 m2. Det nya taket kommer att ha flera takkupor så jag tror 130 m2 blir närmare den nya sanningen.

Inte bra jag som undrar, Kommunen vill visst också veta.

Någon här som kan ge en ledtråd.
IMG_1038.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har det gamla taket varit beklätt med tegel ?
Om du då ersätter det med plåt som är lättare och huset har stått i 90 år så skulle jag nog inte vara orolig.
Det är ju lite klurigt om man inte vet hållfastheten på betongen.
En sökning här på Bh gav bla:
"För att inte göra det krånligare än nödvändigt kan man uttrycka det som att lättbetong i dess "varmaste" densitet (350 kg/m3), dvs den med lägst hållfasthet, duger gott till 1,5-planshus. Bygger man 2-planshus bör man välja 400 kg/m3 i bottenvåningen och 350 kg/m3 i övervåningen"
https://www.byggahus.se/forum/stenhus/26433-kvalitet-pa-lattbetong.html?perpage=15#post95997

Annars blir det väl till att förstärka med balkar eller liknande konstruktion ?

F.ö. såg ju inte takstolarna direkt överdimensionerade ut heller ? ;)

/K
 
Tack för snabb input. klaskarlson. Idag ligger plåt. I stort sett direkt på takstolarna. Som inte direkt är överdimensionerade. Dom är 3x5 tum dvs 75X125 och är väl att betrakta som standarddimension från den tiden. Dom kommer få sällskap av 300 mm kerto.

Densiteten på lättbetongen spelar ju roll. Men även tjockleken. Kan jag tycka. Block för yttervägg är väl idag +300 mm. Det innebär att belastningen från taket endast är en tredjedel per ytenhet mot vad mina block ska klara.

Allternativet är som du säger att ta ner lasterna till grundsockeln via ny balkar. Misstänker att det är dit mycket pekar. Men vill helst inte.

Någon annan som har synpunkter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.