Hej,

Har nyligen köpt en bostadsrätt, en 2:a på 43 kvm. Till köket har man dragit två elledningar som kommer upp från golvet under skåpen som står på golvet. Ena ledningen försörjer ugn och induktiosnhäll, den andra ledningen försörjer kyl, frys, köksfläkt dessutom har jag även kopplat in micron här.

Problemet är att jag inte har något vanligt eluttag här. När jag ska koka kaffe eller köra mixern måste jag gå till vardagsrummet där närmaste uttag sitter. Lite opraktiskt kan man väl lugnt säga. Jag skulle alltså vilja koppla in ett eluttag som jag sätter kanske under väggskåpet. Klarar amn av att koppla det till något av strömförsörjningarna, eller kommer det dra för mycket? Vill även koppla in belysning under väggskåpet så man har lite arbetsbelysning när man lagar mat.

Eftersom jag inte är elektriker så antar jag attinte jag kommer att utföra detta, men jag är ändå nyfiken på att höra er input!
 
Mycket utrustning man kör i köket drar mycket effekt. En vatten- eller kaffekokare kan kräva 1000-2000 W. Dvs, de måste vara ensamma förbrukare på ledningen. Men om du vet att du inte kan köra mikron och vattenkokaren samtidigt, så kan de kopplas in på samma ledning.
 
Är det jordade uttag i vardagsrummet? Belysning brukar väl finnas i fläkten, fast du menar kanske över arbetsbänken, var ska matningen till detta hämtas, ska de tändas/släckas med knapp eller direkt vid armatur? Bäst är naturligtvis att dra en ny ledning direkt från central men det kanske är svårare nu? Fanns det inga infällda kablar?
 
Utan att vara helt säker så svarar jag att det är jordade uttag i vardagsrummet.

Jo, jag menar belysning över arbetsbänken. Tänkte antingen att sätta spots i en täckskiva alternativt sätta en LED list som döljs av en list. Tanken är att de ska tändas/släckas av en brytare (eller dimmer). Det är matningen som är frågan, helst skulle jag vilja ta det från en av de två ledningarna som jag beskrev i post #1. Det andra alternativet antar jag är att dra en ny ledning från centralen i en skena som går längs med taket som går ner vid väggskåpen? Vill helst slippa det och ha det så dolt som möjligt.
 
Byt uttaget till ett fyrvägsuttag om du lovar att inte köra mikron samtidigt som kaffekokaren :).
Smidigaste lösningen är annars att ta dit elektrikern och berätta hur du vill ha det.
 
imported_Benno skrev:
Byt uttaget till ett fyrvägsuttag om du lovar att inte köra mikron samtidigt som kaffekokaren :).
Smidigaste lösningen är annars att ta dit elektrikern och berätta hur du vill ha det.
Inte riktigt så enkelt tyvärr. Micron står på kylen och är inkopplad i ett uttag som ligger under diskbänken bredvid kyl/frys. Sen kommer väggskåpen, och på andra sidan väggskåpen vill jag ha ett uttag monterat som jag kopplar in kaffekokarn i. Lite svårt att förklara. Är på språng men kan lägga upp bild på måndag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.