Hej,

Jag har ett hus där jag vill öppna upp en del av en bärande vägg och önskar få input på om konstruktionen klarar det samt förslag på en bra lösning.

Det är ett parhus i två plan byggt år 2000. I väggen där öppningen ska ske är det en vägg ca 3,7 m med ett dörrhål och sedan är det en öppen del på ca 3 m med en pelare. Lasten i den öppna delen bärs upp av en limträbalk 90 x 225 mm som jag vill förlänga för att ersätta bärigheten från den del av väggen som tas bort. Förlängningen blir antingen 1,2 eller 1,6 m, beroende på vad konstruktionen klarar.

Jag bifogar en bild på plan 1 (där ändringen sker) med alternativen inritade (ursprungliga balken i rött, nya balken (1,2 eller 1,6 m) i grönt och befintlig vägg (2 eller 2,4 m) som behålls i blått. Bifogar även PDF på förklaringar/typdetaljer, plan 1, plan 2, mellanbjälklag och takstolar, så kanske någon vänlig själ kan bilda sig en uppfattning och komma med förslag på en lösning. Värt att nämna är att det 2,4 m från ytterväggen går en masonitträbalk som vid det första alternativet (1,2 m förlängning) hamnar ovanför där balken slutar och således kan bäras upp av balkens pelare medan den vid andra alternativet (1,6 m förlängning) hamnar i luften 0,4 m från nya balkens pelare. Allt det ser man på ritningarna men jag tänker mig att det är där kruxet ligger, dvs. om skarven klarar att bära upp den lasten 0,4 m från pelaren eller inte. Det finns säkert andra saker att ta i beaktning som jag missat, där jag hoppas att ni vänliga forummedlemmar kan bistå med er expertis.

Min förhoppning är att man kan förlänga 90 x 225 mm balken med ytterligare en 90 x 225 mm balk, 1,6 m lång för att få en så stor öppning som möjligt. Har läst runt och vissa förespråkar spikningsplåt och andra att spiklimma längre bitar konstruktionsplyfa eller dylikt över skarven. Kom gärna med förslag på skarvning med.

Till ritningarna kan jag nämna att det är "Hus 36" och "typ B1" som man ska titta på, där andra alternativ finns.

Tack på förhand!

Arkitektonisk planritning av ett parhus som visar föreslagen balkförlängning och bevarad väggstruktur med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.