Hej forumet.

Har en lite allmän fundering hur jag kan göra kring förbrukningen hemmavid. Har för tillfället 3*25A inkommande till fastigheten och funderar på om det kommer räcka framöver. Har nämligen några stora förbrukare och jag kommer vilja installera fler. Har poolvärmepump, laddbox till bil, och frånluftsvärmepump som tillsammans har en teoretisk förbrukning på 9+11+9 = 29kw. Här kommer det i praktiken sällan bli så att mer än två apparater går samtidigt. Håller på att projektera en bastu och kommer vilja installera ett aggregat på 10 kw som också blir avsäkrad på 3*16A (400V).

Helst av allt skulle jag vilja kunna använda dessa apparater utan att behöva tänka saker som att "jag kan inte ladda bilen och basta på samma gång" eller "det går inte att ha poolvärmen igång samtidigt som bastun".

Är det möjligt att teoretiskt köra tre sådana här högförbrukare på samma gång med bara 3*25A? Kan nämna att laddboxen inte stödjer lastbalansering (pga snålhet) men det ska kanske tydligen komma i framtida mjukvaruuppdatering. Det mest rimliga scenariot som absolut kommer hända är att bastun och poolen är igång på samma gång, kommer ens det vara möjligt med 3*25A?

Tack på förhand för svar/kommentarer.
 
Ok nu har jag räknat lite själv. Om det nu är så att lasterna är jämnt fördelade över faserna så har jag teoretisk möjlighet att ta ut 400V*25A=10 kw på varje fas? Totalt 30 kw då, vilket skulle betyda att det är safe att basta och värma poolen på samma gång, men att kanske akta sig för att ladda bilen samtidigt, pga att kanske någon vill laga mat på samma gång.

Eller ska man blanda in en roten ur 3 i beräkningarna någonstans när man ska summera laster i på trefas?
 
Antingen det eller räkna med fasspänningen från början. Nu har du inte räknat rätt.
Varför behöver du köra allt samtidigt?
 

Bästa svaret

U ulfalf skrev:
400V*25A=10 kw på varje fas? Totalt 30 kw då
Räkna istället 400*25*1,73= 17,3kW
Eller 230*25*3=17,25kW
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Antingen det eller räkna med fasspänningen från början. Nu har du inte räknat rätt.
Varför behöver du köra allt samtidigt?
Så fasspänningen är 1,73*400V för alla tre faser på samma gång?

Tanken är att slippa tänka på vad jag kan göra och inte göra på samma gång, som jag skrev så kommer garanterat bastun och poolen vara igång samtidigt då och då.

Peter2400 Peter2400 skrev:
Räkna istället 400*25*1,73= 17,3kW
Eller 230*25*3=17,25kW
Totalt för alla tre faser alltså?
 
Gissningsvis borde det vara riktigt sällan att pool och frånluftsvärmepumparna förbrukar 9 KW?
Förhoppningsvis endast när elpatron används, vilket borde vara en liten del av tiden?
En smart laddbox och frånluftsvärmepump med belastningsvakt borde ge vad du önskar.
 
S sune73 skrev:
Gissningsvis borde det vara riktigt sällan att pool och frånluftsvärmepumparna förbrukar 9 KW?
Förhoppningsvis endast när elpatron används, vilket borde vara en liten del av tiden?
En smart laddbox och frånluftsvärmepump med belastningsvakt borde ge vad du önskar.
Ja, i praktiken så stämmer det att pool och frånluftsvärmepump nog väldigt sällan ligger över 9 kw tillsammans. Kan ställa in strömbegränsningar i laddboxen också.

Frågan har väl kokat ner då, om det är så att min anläggning inte kan ge mer än 17,3 kw, om det helt enkelt är så att jag är tvungen att stänga av poolvärmaren när jag har tänkt att basta? Och att det kan bli svårt att basta på vintern när elpatronen i pannan drar igång?
 
Gissningsvis ligger respektive värmepump kring 1 KW största delen av tiden, kontrollera detta.
Styr du laddbox till tex nattladdning så är allt detta inte ett problem. Men en eller flera effektvakter hjälper till.
Bastun brukar normalt bara köras 2 till 4 timmar åt gången.

Jag rekommenderar dig att stapla upp effekten på alla förbrukare vid normallast så du kan jämföra detta med teoretisk max belastning.
 
S sune73 skrev:
Gissningsvis ligger respektive värmepump kring 1 KW största delen av tiden, kontrollera detta.
Styr du laddbox till tex nattladdning så är allt detta inte ett problem. Men en eller flera effektvakter hjälper till.
Bastun brukar normalt bara köras 2 till 4 timmar åt gången.

Jag rekommenderar dig att stapla upp effekten på alla förbrukare vid normallast så du kan jämföra detta med teoretisk max belastning.
Tack för tankarna. Jag har ju hetsat lite och bara tänkt på worst case-förbrukningen på alla apparater och det kanske inte har så mycket verklighetsanknytning. Har kollat vad det skulle kosta att säkra upp till 3*35A och det är inte en oöverkomlig summa.

Jag tackar igen för svaren och får helt enkelt göra så att jag avvaktar tills allt är installerat. Går det huvudsäkringar till nästa vinter så är det väl bara att säkra upp helt enkelt.
 
U ulfalf skrev:
THar kollat vad det skulle kosta att säkra upp till 3*35A och det är inte en oöverkomlig summa.
Åker du på att byta mätarskåp och servis, och ev huvudledningar, eller klarar du dig från det...?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Åker du på att byta mätarskåp och servis, och ev huvudledningar, eller klarar du dig från det...?
Jag kollade bara den löpande elnätskostnaden, om jag gör bedömningen att det skulle behövas 3*35A så får elektrikern undersöka om servis etc. behöver bytas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.