Jag skall bygga en friggebod på 10m2 på min gräsmatta. Marken sluttar en aning, ca 40 cm på 5 m. Tomten är uppe på en höjd och avrinningen bör vara bra där eftersom vi har en hörntomt med en dränerad väg ovanför oss.

Jag hade tänk gräva ner ca 60 cm, grusa, lägga på trädgårdsplattor och sedan väga av med impregnerat virke (med tjärpapp mellan) och sedan på med bjälklaget. Ett alternativ är att använda lecablock istället men eftersom tomten sluttar en anin så är det ju svårt att få blocken/plattorna på samma höjd.

Jag är dock lite osäker på om jag klarar mig med detta eller ifall jag skall gjuta plintar istället.

Har någon ett bra tips eller råd?
 
Det räcker med betongplattor. Om det sen är det bästa alternativet är en annan fråga. Det beror på din ambitionsnivå, vad boden ska användas till, dess konstruktion, hur länge den ska användas etc. Är boden väldigt lätt och den står på ett blåsigt ställe finns det risk att den blåser ikull.

Om du nu ska gräva ur så mycket som 60cm och lägga makadam (inte grus) så försöker du väl få det så plant och i våg som möjligt. Sen är det bara finjustering på plattorna.

Du kan använda lecablock eller betongsten, också i kombination med betongplattor. En del använder natursten, det går det med. Det gjorde man ju alltid förr i tiden.

Som alternativ till att gjuta plintar kan du använda färdiga. Det är kanske enklare när du ändå tänkt gräva så mycket.
 
Tack för svaret. Boden kommer att stå kvar länge (hoppas jag) och användas som förråd och vedlager. Jag siktar på att gräva ner en 12 betongplattor och sedan kapa lecablock för att få allting i våg, detta för att jag vill ha betongplattorna i höjd med gräsmattan. Det här innebär förstås att jag får väga av varje platta och sedan väga av hela grunden genom att kapa lecablock. Alternativet är ju som du skrev,färdiggjutna plintar. Det finns väl sådana med justerbara "plintjärn"? Så att man kan finjustera avvägningen.
 
Ambitionen är ju att få plintarna i våg från början. Sen kan man med hjälp av kilar finjustera innan man drar fast bjälklaget.
 
Jag har liknande situation som TS. 15kvm friggebod ska flyttas och placeras på gräsmatta med en sluttning. Kan jag ställa den på mina gamla trädgårdsplattor (typ 50*50cm) eller borde jag sätta nya plintar? Jag ska flytta så är inte i behov av en Fort Knox lösning- bara enklaste möjliga som inte köparen kan klaga på

Edit. "en *lätt* sluttning " borde det stå

ca 2dm på 5m
 
Redigerat:
Nån som har nåt klokt att sæga ang trædgårdsplattor vs plintar?
 
Jag hade inte tvekat att ställa en vanlig förrådsfrigga direkt på trädgårdsplattor på gräsmattan. Blir det lite sättningar så är det ju bara att lyfta upp med donkraft och justera.

Mina föräldrar ställde en friggebod på gräsmattan på lecablock för 20 år sedan och sen står jämnt och bra även i dag.
 
Precis vad jag hoppades høra. Tackar
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.