Eller bör jag försöka hinna fixa det i år? Innan vintern...
Huset är byggt - 54 och dethär är fönstret på övervåningen. Det har nog i många år släppt in fukt (kondens) mellan fönstren, och här är resultatet. Nu har de regnat otroliga mängder under flera veckor och idag när jag kollade så kunde man känna att trät var fuktigt och mjukt, där de är mörkt. Fick lite panik...
Ska jag panikrenovera de bums eller tror ni de klarar sej till nästa vår/sommar?
 
  • Fukt- och mögelskador på fönsterkarm av trä med flagande färg och synbara kondensskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat träfönster med sprickor och flagnande färg indikerar fuktskador och behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D DorisDoris skrev:
Eller bör jag försöka hinna fixa det i år? Innan vintern...
Huset är byggt - 54 och dethär är fönstret på övervåningen. Det har nog i många år släppt in fukt (kondens) mellan fönstren, och här är resultatet. Nu har de regnat otroliga mängder under flera veckor och idag när jag kollade så kunde man känna att trät var fuktigt och mjukt, där de är mörkt. Fick lite panik...
Ska jag panikrenovera de bums eller tror ni de klarar sej till nästa vår/sommar?
Där det är mörk och mjukt är nog tror murket.
Är det endast englasfönster? När du skriver renovera så kommer det vara ett stort jobb med både kitta om fönstren, skrapa, måla samt ersätta murkna delar.
Sedan kommer nog inte skadan bli så mkt värre om du väntar till nästa år
 
G
blaska på "halvolja", gör mindre nytta om trät inte är torrt men skadar inte. Halvolja =50% terpentin och 50% linolja, oftast kokt men funkar även med rå.
Kan stoppa förfallet något.
 
T Tompafix skrev:
Där det är mörk och mjukt är nog tror murket.
Är det endast englasfönster? När du skriver renovera så kommer det vara ett stort jobb med både kitta om fönstren, skrapa, måla samt ersätta murkna delar.
Sedan kommer nog inte skadan bli så mkt värre om du väntar till nästa år
Ja troligen är de så...
Har renoverat hälften av husets fönster redan, och skulle fixat detta i år men.. Sen blev jag sjuk en längre tid, plus att de fanns flera andra saker som också hade hög prio denhär sommaren. Blev orolig när tröt kändes fuktigt precis intill glaset..
De är englas med innerfönster..detta är ytterfönstret alltså
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.