Jag har en udde bredvid fritidshuset som jag behöver röja upp. Som bilderna visar är det buskar, sly, gräs, små träd… och så stenigt som attan längs backen. Budgeten är max 5000 kr. Har kikat på Husqvarna 336 och 525. Kommer någon av dem att räcka till? Något annat tips? Många pratar gott om Stihl men de verkar vara över min budget.

Eller är det lie, sekatör och tålamod som gäller? :)
 
  • En solig bild av högt gräs i förgrunden med en täthet av träd bakom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En frodig våtmark med högt gräs vid en sjö, under en klarblå himmel med fluffiga moln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grönskande fält, lövträd, högt gräs, delvis molnig himmel, dagsljus, ingen synlig bebyggelse, naturlandskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skogsbryn med grönt gräs, höga vassplantor, träd och skymtar av en sjö eller vattendrag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Soligt skogsparti vid vattnet med gröna buskar, gräs och träd. Reflektion av himmel i vattnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Davidbagare
Har själv en Sthil. Väldigt nöjd med den. Kanske finns nån bättre begagnad att hitta?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
När det kommer till maskiner typ dessa och typ motorsågar o liknande så är det enligt min erfarenhet i alla lägen att föredra lite äldre kraftigare "proffsmodeller" framför nya "konsumentmodeller".

Jag har själv ett gott öga till Husqvarna, men Sthil gör inget skit heller.

Det brukar gå att hitta nån lirare på blocket eller annan annons-sida i ens närhet som har som hobby verksamhet att köpa upp partier av dessa maskiner från företag som använder dessa yrkesmässigt och sen servar och justerar in så att allt är tipp-topp, för att sedan sälja vidare till privatpersoner.

5000:- är en ordentligt tilltagen budget för en röjsåg, det får du en värsting för om du väljer att lyssna på mitt svamlande.
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
det kommer till maskiner typ dessa och typ motorsågar o liknande så är det enligt min erfarenhet i alla lägen att föredra lite äldre kraftigare "proffsmodeller" framför nya "konsumentmodeller".

Jag har själv ett gott öga till Husqvarna, men Sthil gör inget skit heller.

Det brukar gå att hitta nån lirare på blocket eller annan annons-sida i ens närhet som har som hobby verksamhet att köpa upp partier av dessa maskiner från företag som använder dessa yrkesmässigt och sen servar och justerar in så att allt är tipp-topp, för att sedan sälja vidare till privatpersoner.

5000:- är en ordentligt tilltagen budget för en röjsåg, det får du en värsting för om du väljer att lyssna på mitt svamlande.
Låter absolut vettigt men jag är alldeles för naiv och okunnig för att göra ett bra begagnatval utan att bli blåst.

Gjorde en sökning på Blocket men hittade ingen. Å andra sidan har jag inte koll på vilka modeller som räknas som proffs heller :)
 
Davidbagare Davidbagare skrev:
Har själv en Sthil. Väldigt nöjd med den. Kanske finns nån bättre begagnad att hitta?
Vilken modell skulle du rekommendera i så fall?
 
Hittsr du en Stihl FS 131 som har 4-mixmotor så har du en perfekt såg för ditt arbete.
Kan köras med tråd och olika klingor.
Du behöver ingen skogssåg för röjning, läs "fel maskin", utan en tillräckligt kraftig kombinerad trimmer/såg. Min ena såg är en äldre modell av 131an och körd i snart 20 år, även slyröjning i skog. Ett tändstiftbyte och justerad gasvire på dessa år och då körs den kanske 20-30 tim/år. Och har en bättre sele än medföljande.
Nästan inom budget
https://www.granngarden.se/grastrim...1H8-CiMyKc9I1AojycSxdWlr_PPcFumEaApe2EALw_wcB
 
  • Gilla
johnnur och 1 till
  • Laddar…
Jag har en Husqvarna 336FR som jag är mycket nöjd med. Vi använde den till att röja tomten vi byggde på och det var både gräs, buskar och sly. Vi körde det mesta med stjärna.

Det enda jag kan anmärka på är att selen som följde med inte är den bekvämaste.
 
  • Gilla
johnnur och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Hittsr du en Stihl FS 131 som har 4-mixmotor så har du en perfekt såg för ditt arbete.
Kan köras med tråd och olika klingor.
Du behöver ingen skogssåg för röjning, läs "fel maskin", utan en tillräckligt kraftig kombinerad trimmer/såg. Min ena såg är en äldre modell av 131an och körd i snart 20 år, även slyröjning i skog. Ett tändstiftbyte och justerad gasvire på dessa år och då körs den kanske 20-30 tim/år. Och har en bättre sele än medföljande.
Nästan inom budget
[länk]
Ja, många pratar gott om denna 131:a, så jag beställde en via Granngården precis - tack för tipset! Kommer bara att köra av udden ett par gånger om året, inte mer än så, så förhoppningsvis duger medföljande selen. Annars får jag uppgradera.
 
  • Gilla
SC Aero och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Jag har en Husqvarna 336FR som jag är mycket nöjd med. Vi använde den till att röja tomten vi byggde på och det var både gräs, buskar och sly. Vi körde det mesta med stjärna.

Det enda jag kan anmärka på är att selen som följde med inte är den bekvämaste.
Jag var inne på just den här modellen men insåg att jag behöver ha udden klar till helgen, och ingen butik i närheten hade den på lager. Det blev en Stihl 131 istället och de ser ju ändå likvärdiga ut på papperet. Tack ändå för din input!
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Vi har ju olika kroppar så den kan fungera för dig. Ta lite tid på dig att justera in den och med sågen balanserad. Jag vill ha sågen lätt svävande över marken när jag står rak och sedan handtaget inställt så att jag bara med armarna trycker ned den, inget ryggkrökande. 😉
 
D Daniel 109 skrev:
Vad är det du har tänkt göra? Får du göra det?

[länk]
Självklart ska TS sköta om sin fastighet och hålla växtligheten i önskat skick efter bästa förmåga.
 
  • Gilla
plåtrickard och 2 till
  • Laddar…
Vi har bara efter bästa förmåga försökt hjälpt till med utrustning för att klara det i forumområdet trädgårdsmaskiner. 😉
 
R
F fribygg skrev:
Självklart ska TS sköta om sin fastighet och hålla växtligheten i önskat skick efter bästa förmåga.
Men det är väl bra om man inte bryter mot några regler när man gör det?

A AndersS skrev:
Vi har bara efter bästa förmåga försökt hjälpt till med utrustning för att klara det i forumområdet trädgårdsmaskiner. 😉
Förvisso, och nu när det informerats om att det kan vara ett brott så är det så klart upp till TS att ta reda på om det är det.

Att informera om att det kan vara det tycker jag hör forumet till, det är inte alla som har koll på alla regler. Jag hade nog inte haft det i detta fallet (men så har jag ingen strandtomt heller).
 
R RoAd skrev:
Men det är väl bra om man inte bryter mot några regler när man gör det?
Den tolkningen av strandskyddsreglerna är orimlig, att fastighetsägaren röjer busk ökar ju tillgängligheten för allmänheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.