Hej!

Behöver investera i en ny gräsklippare till nästa år och har blivit lite sugen på en Robotgräsklippare. Efter att ha läst lite på nätet så verkar det som om en del klippare är "intelligenta" och klarar avancerade och komplexa gräsmattor, men frågan är om det finns nån som klarar min tomt:confused:

Bifogat detta inlägg finns en bild från ovan, där jag har markerat min gräsmatta med rött (Område A, B resp C). Den totala gräsarean är ca 450 m2. Samtliga områden ligger i stort sett på samma nivå, så klipparen lär klara att ta sig imellan. Problemet som jag ser det, är mina smala passager (grinden på 1m och "vikarna" som är 1,1 m som smalast). Har skrivit ut bredden på de smalaste partierna.

Finns det någon på detta forum som har erfarenhet och kan ge mig tips och råd? Kan jag glömma Robotklippare, eller går det att lösa ? Har tittat på Husqvarna Automower 305, Gardena R50Li och R80Li, men det kanske finns andra klippare som är bättre lämpade för uppgiften....?:confused:

Mvh/ Lasse
 
  • Områden.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror inte det kommer att bli några större problem. Om du t.ex kan placera laddstationen högst upp i bild, längst in i den smala remsan där det står 1.8m, och drar guidekabeln hela vägen runt till ytan markerad C, så kan du få den att täcka hela ytan. Förutsatt att det är fri lejd mellan ytorna A, B och C då, det framgår inte riktigt av bilden hur det ser ut vid övergångarna.
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
Hej och tack för ditt svar Martin!

Att placera laddstationen längst in i "viken" där det står 1,8m kan bli lite knivigt, då detta är en passage runt huset. Hänger visserligen lite på hur mycket plats det behövs runt laddstationen, men det kan bli svårt. Det som oroar mig mest är just de smala remsorna. Finns inte risk att klipparen "kör fast" och börjar köra fram och tillbaka mellan begränsningskablarna utan att komma ut? Vill ju köra trimmer så lite som möjligt.... :)

Jag hade tänkt sätta laddstationen i närheten av det nedre vänstra hörnet av område "B". Där finns närhet till 230V och skugga på dagen.

Övergångarna mellan områdena A, B och C är i plan. Det som avgränsar är marksten i samma nivå som omkringliggande gräsmattor.

Hade tänkt att lägga en guidekabel till område C, men man kanske även ska lägga en eller två ytterligare till de lite mer avlägsna områdena i trädgården. Har inte koll på hur lång guidekabel, eller hur många olika guidekablar man kan ansluta till en laddstation. Hänger säkert på vilken klippare man väljer.

Nån som vet om man kan få tekniskt stöd av Åf eller tillverkare när det gäller dessa typer av frågor genom tillgodose dom med en skiss eller karta på trädgården? Känns ju lite "så där" att tex köpa en klippare för 15k och sen konstatera att den inte klarar biffen.

mvh/ Lasse
 
Jag tror inte du behöver oroa dig för att den ska hamna i någon slags evighetsloop i de smala passagerna. Jag har flera långsmala passager, och min 310 har aldrig fastnat. Svågern och syrran köpte en 305 och de har också ett par passager och det funkar fint för dem också.

Du kan bara ansluta en guidekabel, vill du ha två så måste du köpa 230 eller 330 och då ser prisklassen lite annorlunda ut. Men drar du en guide från B till C så hjälper du den att hitta bra, de små utstickarna från A-delen kommer den också att köra in då och då pga. slumpmässigheten i klippmönstret.

Att kontakta tillverkaren med frågor kan du nog tyvärr glömma, de är inte alls tillmötesgående. Däremot bör de flesta återförsäljare kunna hjälpa dig. Det är även många ÅF som erbjuder komplett installation för en billig peng, förutsatt att du köper grejerna från dem. Då hjälper de dig även att placera laddstationen på ett lämligt ställe och dra kablarna så att det funkar bra.
 
Har ritat in en guidekabel som jag tror borde funka(?) Allra helst skulle jag vilja ha en guidekabel från alla smala passager och prång för att säkerställa att klipparen både hittar dit(tror det kallas bla fjärrsläpp?) och hem igen. Någon som vet om det finns klippare som klarar multipla guidekablar som inte kostar en förmögenhet ? Finns det några nackdelar med det isf?
Områden med 1 guide.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mellan område A och C finns en yta med marksten som vi använder som uteplats. Hur gör man förr att klipparen inte ska irra runt och försöka "klippa gräs" på uteplatsens plattor ? Kan man dra begränsningskabeln på nåt smart sätt, så den bara passerar där när den ska till/från område C? På så vis kan vi kanske ha kvar våra utemöbler där...:surprised:

Vid närmare eftertanke så gör man väl så, att man "slår ihop" område A och B till ett klippområde, och låter C vara en fristående yta? På så vis kommer väl klipparen bara att passera uteplatsen när den följer guidekabeln in/ut ?

Många frågor blir det....:confused: Hoppas ni orkar svara....:surprised:

mvh/ Lasse
 
Du får göra en smalpassage mellan område A till C över plattorna. Husqvarna rekommenderar minst 1,20m med guiden i mitten så man får rätt avstånd mellan trådarna och till ytterkanterna. Däremot brukar det gå att minska ner och tänja gränserna. Man kan även göra område C till en biyta. Då lägger man bara trådarna ihop som när man gör en ö. Men då får man manuellt bära klippare mellan områdena och det vill man slippa i den mån det går. Ett tips som brukar besvara många frågor och ibland även ge en del nya är att läsa igenom manualen. Manualen till Husqvarnas olika modeller finns att ladda hem i pdf-format på husqvarnas hemsida. Tänk även på att klipparen har möjlighet att följa begränsningskablen ut till olika områden. Då väljer man åt vilket håll, hur långt den ska följa och hur ofta av gångerna i % som den lämnar laddstationen. Men automowern hittar runt betydligt bättre än vad man kan tro.
 
Hej och tack för svar/synpunkter så här långt :)

Har läst igenom manualen till HQ305 och Gardena R50Li(vilka var väldigt lika). Missade dock att man kunde programmera klipparen att tex följa begränsningskabeln ut till olika områden. Om man samtidigt kan tala om hur långt ut den ska följa begränsningskabeln innan den börjar klippa, så borde det lösa mina problem direkt:wow:. Då skulle man säga till klipparen att gå till passagen på 1,1m längst upp till höger i bilden och även passagen 1,8m uppe till vänster nån gång ibland. Kompletterar man sen område C med en guidekabel enl min skiss ovan så borde saken vara biff :) Måste kolla i manualen hur många punkter som man kan programmera där klipparen följer begränsningsslingan - hoppas på fler än en punkt....det här är ju fränt :)

Har tittat lite på Worx-klipparna också(synpunkter på dessa!?). Dom verkar ha nån sensor som håller koll på hinder framför, samt att den har "artificiell intelligens":eek:. Verkar ju bra om det funkar. Har dock inte hittat att dom stödjer guideslinga, vilket vore förträffligt.

mvh/ Lasse
 
Du kan tala om hur långt klipparen ska följa begränsningskabeln. Dock är det lättare att få den att följa guidekabeln så det är att föredra i de fall det är möjligt.

När det gäller Worx så har de ingen sensor som känner av när maskinen närmar sig ett hinder, jag tror det står att det finns i manualen men att de aldrig fick ordning på det så sensorn byggdes aldrig in i verkligeheten. Det kanske kommer i någon framtida version men jag tror det när jag ser det. Artificiell intelligens kan du glömma. Worx är inte smartare än någon annan klippare. Någon som har koll på Worx får rätta mig om jag har fel på dessa punkter.
 
  • Gilla
Hellbergh och 1 till
  • Laddar…
HQ305 och Gardena R50Li kan så vitt jag vet inte följa begränsningsslingan.
Dom har en (endast en) guidekabel som klipparen kan släppas utmed, på två valfria ställen utmed guiden.

Jag kan ha fel...
 
Thordh skrev:
HQ305 och Gardena R50Li kan så vitt jag vet inte följa begränsningsslingan.
Dom har en (endast en) guidekabel som klipparen kan släppas utmed, på två valfria ställen utmed guiden..
Vet du vilka klippare som klarar det ?

mvh/ Lasse
 
De flesta andra fabrikat, t.ex Works m.fl, kan följa begränsningsslingan. Men de har ingen guidekabel, eftersom HQ har patent på på den tekniken. Nackdelen med klippare som följer begränsningsslingan är att det lätt blir fula spår efter klipparen.

HQ:s guidekabelteknik är utformad så att klipparen går på olika avstånd från kabeln varje gång, och därför blir det sällan spår efter klipparen. Jag har haft min HQ 305 i två säsonger och jag kan inte se tillstymmelse av spår i min matta.

Jag har en tolv meter lång passage som är ca 180 cm bred och klipparen klarar den utan problem. Den lilla tungan uppe till höger på din tomt hade jag nog funderat på om det inte skulle gå att göra rabatt av eller kanske stenlägga.
 
Då måste du nog gå upp till en 310:a om den ska klara att följa begränsningen ut. Tänkte inte på att dom mindre inte har den funktionen. 310 kanske känns lite överkurs men man får en lite rejälare klippare med fyra hjul, lite mer inställningsmöjligheter och kortare gång tider.
 
quick skrev:
Då måste du nog gå upp till en 310:a om den ska klara att följa begränsningen ut. Tänkte inte på att dom mindre inte har den funktionen. 310 kanske känns lite överkurs men man får en lite rejälare klippare med fyra hjul, lite mer inställningsmöjligheter och kortare gång tider.
Jag hittar banne mig inte beskrivningen där det står om att den kan följa begränsningskabeln ut. Hittar bara om att den kan ta sig tillbaka till laddstationen den vägen:confused:

Ang "överdimensionering" av klippare: Det är alltså ingen direkt nackdel att installera en överdimensionerad klippare(annat än att den är dyrare)? I så fall skulle jag tex kunna köra en 320 eller 330X med gott resultat på 450 m2 gräsmatta?

mvh/ Lasse
 
En nackdel utöver priset är väl när det är dax för batteri byte. 330X har dubbla batteri till skillnad ifrån 320 som bara har ett så där är dubbla kostnaden. Annars finns det väl inga direkta nackdelar vad jag kan komma på. En 330X är väl i överkant dock om man inte tvunget måste ha dubbla guidekablar eller bara är tekniknörd. Men jag hade rekommenderat att gå upp till en 310 istället. Den är mer rejäl än 305/308, har lite mer bra å ha du funktioner och tar sig fram bättre med fyrahjul istället för tre. En robot som dessutom inte behöver gå 24/7 för att hinna med bör hålla längre. Så det är inte säkert att det blir dyrare i slutändan.
 
quick skrev:
..... eller bara är tekniknörd...
Det är ju lite det som är problemet ;)

Var och pratade med den lokalal HQ-Åf och ska man tro honom så behöver jag en GPS-klippare för att få det att funka bra...? Känns ju lite så där att köpa en robot för 30k när man har 450m2 gräsmatta. Får många självgående klippare för den pengen och på köpet lite motion....

Näe, efterlyser en mindre klippare som stödjer 2 guidelinor och även GPS och SMS... en 305x eller 310x kanske? Kan ni fixa det Husqvarna ? Pristak: 15k :)

mvh/ Lasse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.