Lite av en "hur långt är ett snöre"-fråga eftersom det finns ganska många olika varianter av LLVP...

Men jag skulle säga att du inte behöver köpa en speciellt dyr variant för att klara de kraven...
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Lite av en "hur långt är ett snöre"-fråga eftersom det finns ganska många olika varianter av LLVP...

Men jag skulle säga att du inte behöver köpa en speciellt dyr variant för att klara de kraven...
Det viktiga är att elräkningen blir överkomlig, en bra pump är bättre att investera i än själva elen. Billigare i längden.
 
Hur viktig är mobiliteten? Och utrymmet innuti?

Tror bättre isolering är mer värt om det ska sparas pengar på uppvärmning faktiskt....
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hur viktig är mobiliteten? Och utrymmet innuti?

Tror bättre isolering är mer värt om det ska sparas pengar på uppvärmning faktiskt....
Mobiliteten? Du menar om vagnen ska flyttas, nej tanken är att den ska står kvar på plats i flera år.

Utrymmet? Den inre enheten måste väl sättas där det är optimalt enligt firman som installerar den. I 25 m² kanske det inte spelar så stor roll om den är lite större, men kanske med 10 m² vagnen.

Att isolera taket extra borde kanske vara viktigast i detta fallet?
 
Man får välja pump efter behov och räkningen både på pump och el blir därefter. Man kan inte ta en billig pump med låg effekt och tro att man ska få mycket värme för liten kostnad. Riktigt så fungerar det inte.
 
S Stefan1972 skrev:
Man får välja pump efter behov och räkningen både på pump och el blir därefter. Man kan inte ta en billig pump med låg effekt och tro att man ska få mycket värme för liten kostnad. Riktigt så fungerar det inte.
Effektiviteten sjunker med temperaturen mest effekt ger den vid ca +30° ner till 1 till 1 vid -15 till -20 grader
Vid 30°=1krona ut 20 tillbaka, 0°=1krona ut 5 tillbaka, -10= 1krona ut 3 tillbaka, -20= 1kona ut 1 tillbaka. En pump kan fungera ned till minus 25 grader men mängden Energi i luften sjunker alltid med tempaturen oberoende av pump. Så om du sedan kyler/reverserar över 30° blir det tvärt om mer att kyla dyrare!
Cop faktor beskriver effektivitet.
Om du inte ska ha 23° konstant utan 6° då vagnen inte brukas är alltid el billigare.
Investering och förbrukning då lönar sig inte pumpen....


Lycka till..
 
Bra som referens:
Mitt uterum är 24kvm med massor med glasdörrar och fönster och 10cm isolering i golvet endast, (samt att ena långsidan är husväggen)
Har en luftvärmepump på 3.4kW (nominell) den klara då av att hålla utetemp + 15C vid 0 och +10C vid -10
dvs
0C ute -> 15C i uterummet
-10C ute -> 0C i uterummet

Nu ska jag på semestern isolera endel och beräknar att då ska vp klara att hålla +25C vid 0 och +20C vid -10
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.