Langbein
Vi tvistar för sovrummet är mörkt ändå och i tonat tycker jag man ser dåligt ???
 
...å då är frågan hur mycket man vill :surprised: eller vågar :-[ visa. :-/ ;D
OK, är det redan mörkt, satsa på klart spegelglas. :D
 
Langbein
Jovisst det hörde jag &så, måla glaset svart då sa jag :-/
 
Tonad spegel får mig att tänka på 80-talets (?) spegelväggar som monterades överallt. Helst kompletterat med spegelhyllor i spegelglas.....

Jag föresklår klar spegel, men om spegelytan blir för stor så kan man alltid byta spegelglaset mot något annat i vissa fält, mjölkvitt kanske?
 
Vi valde bort speglarna helt och tog ek istället, så här efteråt inser jag att det skulle sett ut som en bordell med speglar.... ;) Ska man tro på Feng Shui ska man inte ha speglar i sovrummet.
 
Jag har aldrig besökt en bordell 8) men kan man inte bara ha en skjutdörr med spegel och resten vita eller i ett eller annat träslag. Vi funderar över 3 skjutdörrar varav en är en spegel.
 
Solana skrev:
kan man inte bara ha en skjutdörr med spegel och resten vita eller i ett eller annat träslag. Vi funderar över 3 skjutdörrar varav en är en spegel.
Solans, det är onekligen rätt praktiskt med en helspegel som går från golvet i sovrummet tycker jag, den behöver heller inte vara särskilt bred, man slipper ju springa runt när man ska bestämma sig för vilket plagg/skor som passar ihop, snabbar på 'processen' en hel del, vilket brukar uppskattas av en viss, annan familjemedlem ::). Vi hade så i förra huset, dessvärre inte i nuvarande (ännu ;)).
Som extra plus slipper man hänga upp ett stort åbäke på annan plats i sovrummet.

Dessvärre är jag dåligt insatt i Feng-shui, men jag märkte aldrig av någon dålig 'Chi', men visst sägs det att den isf. inte ska vara för stor samt helst inte reflektera sängen så följer man de råden så bör det, med automatik, inte bli mycket till bordellkänsla heller ;)

MVH//Christina.

*EDIT* Jag fick iof. aldrig någon bordellkänsla i vårt tidgare sovrum, men det berodde kanske mer på bristande fantasi och uppfinningsrikedom ;)
 
Angående spegling av skor - man behöver inte ha en hel spegel för att se sina fötter. Tex om spegeln börjar 55cm från golvet så ser man fötterna om man står 10cm från spegeln (lite beror ju detta på hur lång man är förstås).

I ett tidigare sovrum satte vi in skjutdörrar. Tre stycken med vita fält i botten och toppen (tre spegelfält i mitten) på varje dörr. Vi tyckte det blev bra och vi slapp den totala spegelväggskänslan, men kompisar som såg detta konstaterade mer att "jaja, det är ju viktigt att se vad man gör i sängen...."....

Den där bordellkänslan, är det något man ska sträva efter i sovrummet?
 
MathiasS skrev:
I ett tidigare sovrum satte vi in skjutdörrar. Tre stycken med vita fält i botten och toppen (tre spegelfält i mitten) på varje dörr. Vi tyckte det blev bra och vi slapp den totala spegelväggskänslan, men kompisar som såg detta konstaterade mer att "jaja, det är ju viktigt att se vad man gör i sängen...."....

Den där bordellkänslan, är det något man ska sträva efter i sovrummet?
Mathias, du har säkert rätt ang måtten från golvet , men jag måste personligen medge att jag gillar en ordentlig "helfigurspegel", som däremot som sagt, inte behöver vara särskilt bred, vilket ju gör att man automatiskt tappar vidvinkelperspektivet över sovrummet för övrigt, vilket ju 'tråkiga jag' tycker är rätt skönt :).

Om det sedan, rent allmänt sett, är på gott eller ont.........., tjaaa, därom tvistar säkert även 'de lärde' ;)

MVH//Christina.
 
Langbein
Vi fastnade för Ikea Pax efter besök där idag och har skissat upp 4 spegeldörrar, som ev. ska skarvas med en femte måttanpassad för att fylla ut. Nån som har provat så många speglar mittemot sängen ;) ::)?
 
Vi får garderob m två fullsize spegeldörrar i vårt nya hus, och jag har funderat lite på om jag kommer gilla detta. Inte har jag tänkt jag vil få bordellkänslan, eftersom vi inte ska ha dimmat rött ljus i rummet ;), utan mer att man vaknar varje morgon och ser sitt fula morgonansikte. Men jag tror man vänjer sig, och vi har möjligheten sätta sängen 90 grader, och jag har saknat en stor spegel sedan länge, så fördelar väger upp för nackdelar. Men definitivtinte tonade speglar!
Jag har sovit bra i nuvarande sovrum som är 180cm i brädd med snetak, och det är inte Feng Shui det häller ;)

mvh hanneli
 
Langbein
Bra tråd:) Jag ville bara ha 50 cm bred fullhöjdspegel på en eller var sida längst ut, sedan björkdörrar och öppet i mitten för TV Video och lådor, frun ville bara ha speglar, jag gissar att man kan tröttna på dom.
Vi har redan fått ett rött hjärta att tända men kommer till ändå:)
 
Vi hade på 80-talet klarar spegeldörrar.Aldrig mer säger jag. Säger som Lisa,kändes lite bordell över det. Mkt snyggare utan. i stället så har jag en smal spegel från Ikea som är 165x26. Mycket bättre rycker jag.Man kan flytta den dit man känner för ..lite svårt med spegeldörrar ;)

Men jag skulle helt klart välja klar spegel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.