det har tyvärr visat sig att jag är en idiot, för under vare sig planeringen eller utförandet av min badrumsinredning insåg jag att jag skulle behöva komma åt golvbrunnen under duschkabinen för att rensa med jämna mellanrum, och nu när allt är på plats så går det inte att flytta kabinen tillräckligt (handfat och toalett står i vägen). Det går att rucka på duschen lite så att det i alla fall går att SE golvbrunnen, men toan står så att jag ändå inte når, och glipan mellan vägg och dusch är för smal för att jag skulle kunna klämma in mig (har provat)

några tips (förutom demontering)? kan inte duscha nu utan att golvet svämmar över :crysmile:

alternativt, finns det några dunderkurer som kan lösa stoppet? vågar inte ha i kaustiksoda pga rädd att göra det värre. är sannolikt mest hår.

Toalett placerad nära en duschkabin med synlig golvbrunn i hörnet, åtkomst hinderad av både dusch och toalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Duschhörna med synlig golvbrunn, intill toalettskål, svårtillgänglig för rensning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av ett badrum med trångt placerad dusch, toalett och handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Palla under något så du får upp den såpass att du kan ta upp vattenlåset.
 
  • Gilla
kinshasa och 2 till
  • Laddar…
davveno1 davveno1 skrev:
Palla under något så du får upp den såpass att du kan ta upp vattenlåset.
hm jag har faktiskt en domkraft, undrar om det skulle funka...
 
Sitter toan skruvad eller limmad? Kan kanske va en lösning att lyfta bort den.
Har du provat att vrida kabinen mot toan om den då går förbi handfatet ?
 
Mazen Mazen skrev:
Sitter toan skruvad eller limmad? Kan kanske va en lösning att lyfta bort den.
Har du provat att vrida kabinen mot toan om den då går förbi handfatet ?
toan är limmad. har provat att vrida på längden och tvären, går inte.
 
major_tom major_tom skrev:
toan är limmad. har provat att vrida på längden och tvären, går inte.
Då är nog enda lösningen att försöka lyfta den alt demontera kommoden.
 
J
Att skära upp limningen av toastolen kanske är lättare än att lyfta allt. Dra en ståltråd genom limfogen och såga igenom kanske? Annars röstar jag med på ett lyft. Obligatoriska bilder naturligtvis!
 
windestal
Men att palla upp nog mycket för att kunna ta upp vattenlåset kan ju inte vara så svårt att man ska skära sönder en limning av toan (som ju sen måste limmas fast igen och skäras loss vid nästa rensning isf) istället?! Bara luta åt ena hållet, sticka under en regelbit eller liknande i andra ändan, åt andra hållet/räta upp och regelbit där, sen upprepa tills tillräcklig höjd nåtts...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
ja ni, det där att lyfta var inte helt enkelt. domkraften går inte in under sargen. karet har ett antal dolda fötter på undersidan på slumpmässigt utvalda ställen. att pricka rätt samtidigt som jag tippade på hela schabraket var mer eller mindre omöjligt. i alla fall på egen hand. får se om jag kan hitta lite hjälp så en kan tippa och den andra peta in reglar.

till framtiden funderar jag på att det bästa nog vore att plocka ner kommoden, sen dra ut kabinen så långt som det behövs för att preciiiis komma åt att rensa, sen notera hur mycket utrymme det blir kvar för kommod/handfat och sen inskaffa ny kommod/handfat utifrån det.
 
A
windestal windestal skrev:
Bara luta åt ena hållet, sticka under en regelbit eller liknande i andra ändan, åt andra hållet/räta upp och regelbit där, sen upprepa tills tillräcklig höjd nåtts...
Precis så gör jag. Lite bök men rätt så rättfram lösning.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J
Kanske går att fixa en sil till avloppet motsvarande de som finns till vaskar sedan? Så att man kan stoppa hår och annat junk innan det hamnar i vattenlåset
 
  • Gilla
major_tom
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Kanske går att fixa en sil till avloppet motsvarande de som finns till vaskar sedan? Så att man kan stoppa hår och annat junk innan det hamnar i vattenlåset
ja jag får se lite vad jag kan hitta på, jag har ju ett enklare vattenlås redan uppe i kabinen så om allt gojs kan stanna där där det är enkelt att rensa hade det ju varit det bästa.
 
https://www.granngarden.se/filter-r...KqR3cujg-dJt8CH04IxUz-3CsmadgH7hoCt58QAvD_BwE

Är det keramik på golvet ? Då är det nog ändå en rätt så enkel sak att höja kabinen och "permanent" placera den på distanser/plastklossar som man fäster med silikon mot golvet och något montagelim eller liknande mot undersidan av kabinen.

edit:för att möjliggöra manöverutrymme under kabinen och rengöra avlopp m.m. Sätt en täckplast/plåt utåt för att gömma mellanrummet.
 
fick lite hjälp av min far och med två personer blev det enkelt att ta av dörrarna på kabinen, vilket gav ett par extra centimeter manöverutrymme, vilket i sin tur gjorde det möjligt att nå golvbrunnen om man låg på mage över toastolen. nu är golvbrunnen rensad, slangen mellan kabinen och brunnen spolad.
har dessutom redan sen installationen av kabinen, dvs när allt var nytt och inte fullt med skit, tyckt att det runnit undan dåligt ur kabinen. kunde nu se att det nog var pga slangen från kabinen till golvbrunnen var nedstucken för långt ner i brunnen, så har nu sett till att den sitter en gnutta högre och det verkar ha hjälpt. nästa steg blir att undersöka vilket typ av nät skulle kunna passa i kabinens enkla vattenlås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.