Hej. Jag håller på med lite enklare renovering hemma och har bl a rivit ner den gamla elen som bestod av bly-/plåtmantlade kablar. Elektrikern tyckte att jag kunde sätta upp nya kablar mellan dosorna och måla/tapetsera innan han kommer och kopplar ihop sladdarna.
Frågan är vad man ska ha för klammer på tretex? Funkar vanliga tvåbenta Letti, eller ska man ha nån variant för gips eller finns det särskilda klammer för ändamålet?
Dom gamla kablarna var klamrade med typ såna här klammer med 3-tumsspik in i bakomvarande vägg, men jag vill helst ha nåt som är lite diskretare...
 
  • Metallklämma för fastsättning av kablar, Letti-typ.
Har dragit in enbenta Letti i Treetex.

Man får ha de längre som når in till bakomvarande trä (Treetexten är alltid uppreglad på trälister). Det är inget större problem att hitta trälisterna då de är alltid i kanterna av skivan, naturligtvis. Vill du fästa mitt på vägg utan att veta om där är regel bakom så kan du trycka in en synål i väggen, går den genom lätt är där inget bakom. Fastnar den efter 12 mm är där trälist bakom :)

Ett problem är att det lätt ser ut lite som en berg-och-dalbana, Treetex-skivan är så mjuk att där man slår in Letti-klamren så sjunker kabeln längre in i skivan, och mellan klamrarna sticker den ut mer. Så man får slå in försiktigt. Det är ingen katastrof men man ser det lite att kabeln böljar fram och tillbaks mellan klamrarna.
 
Det är väl en smaksak, men varför dölja en vacker kuloinstallation bakom tapeter? ;). Det är dessutom betydligt enklare att tapetsera en ren vägg vägg utan kablar.
 
I väldigt många gamla hus har man tapetserat flera lager efter att elen dragits. Så det ger en väldigt tidstypisk känsla om man tapetserar över en kuloledning. Tycker det är oerhört charmigt med övertapetserad ledning men även ren "nyinstallationskänsla" är vackert :)
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Tre väggar blir målade och det är väl mest där jag vill 'dölja' installationen. Så jag tänkte måla en gång, sen sätta kabeln och måla en gång till (eventuellt måla nån gång extra på själva kabeln för att få färgen att täcka). Jag tycker iofs att vita kablar mot grå vägg är snyggt, men det är inte mitt rum...
Den tapetserade väggen har en kabel upptill längs taklisten (som är vit) och en kabel rakt ner efter dörrfodret till en lampknapp. där tänkte jag nog bara tapetsera över de två dm kabel som går mellan taklisten och dörrfodret.

Att bara lägga kabeln där det finns en regel bakom blir nog omöjligt eftersom jag tänkte återanvända de runda porslinsdosorna som sitter halvt infällda i taklisterna. Det blir konstigt om kabeln går ut i nederkant på dosan och sen svänger åt sidan ett antal dm för att pricka på en regel...
 
Använd typ E1501974: KLEMMI 7-10 SP40 och E1501998: KLEMMI 8-12 SP40 eftersom spiken på dom är 40 mm når den igenom skivan och fäster bra i det som är bakom. Det finns även andra fabrikat med lång spik.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Ok. Jag åker förbi och kollar om han har såna och om jag kan låna passande verktyg. Annars får han köpa ut en låda när han passerar nån grossist för det verkar inte finnas nån modell med långa spikar på dom vanliga konsumentköpställena... Det är EXLQ 3G1,5 och 4G1,5 så 8-12mm klammer borde funka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.