Mikael_L
Hej, sökte men hittade ingen tråd om häftpistoler för häftklammer, manuella.
Märkligt ...

Men då startar jag en ny då.

Jag funderar på att tjacka mig en sådan. Och vis av en massa erfarenhet så tänker jag att jag bör köpa en bra direkt, istället för en billig först och sen om ett tag en bra.

Jag har redan en tryckluftsdriven, så denna manuella behöver nog inte ta så långa klammer egentligen, 6mm bör nog räcka. Jag kommer häfta diffplast, vindväv och sådana saker.

Jag tänker att för ergonomins skull ska den kanske ha svag rekyl och inte vara allt för tung att trycka ihop handtaget på, man kanske blir lite mör i handen annars efter några 100 klammer.

Och gedigen och bra kvalla då förståss.

Ni som jobbat lite med häftpistoler får gärna ge era synpunkter, särskilt kul ifall ni provat lite olika.
 
Kan en "klammerhacka" vara ett alternativ? Betydligt trevligare att jobba med tycker jag, fast den har ju sina begränsningar när det kommer till finlir.
Men, man slipper att det blir mört i handen, och man kommer upp i lite högre hastighet än med manuell pistol.
Typ, http://www.axminster.co.uk/arrow-arrow-ht50p-hammer-tacker-prod31406/ eller liknande.
 
Jag har en Rapidpistol helt i metall som jag köpte för fyra år sedan. Den är riktigt bra, aldrig något strul samt kraftig islagskraft. Pistolen är extremt gedigen och ligger bra i handen. Dock tär ju tryckandet på musklerna i handen. Ska man bara kötta i en massa klammer kanske en StyrmanBergs förslag är väl så bra.
 
Jag har en Rapid som jag haft och använt sparsamt i typ 10 år. Den är i plast, och har spruckit därframme vid "utmatningen". Då var jag snål och handlade en "billig" på Jula, den såg robust ut, var lite väl tung för att vara bra. Den är oerhört trög att skjuta med, och jag har aldrig lyckats få in någon klammer mer än halvägs med den. Med andra ord helt värdelös. Åkte och handlade en ganska smidig eldriven uppladdningsbar (bosch) som fungerar helt OK.
 
Har en Rapid med förlängd nos, nog en 25 år gammal och nu börjar den bli lite tråkig och den missar ibland.
Provat en del andra men de håller inte samma kvalitet.
Dock föredrar jag tryckluftsdrivna då det går _mycket_ fortare, ta ut kompressorn istället.

/Kent
 
Mikael_L
phl skrev:
Jag har en Rapidpistol helt i metall som jag köpte för fyra år sedan. Den är riktigt bra, aldrig något strul samt kraftig islagskraft. Pistolen är extremt gedigen och ligger bra i handen. Dock tär ju tryckandet på musklerna i handen. Ska man bara kötta i en massa klammer kanske en StyrmanBergs förslag är väl så bra.
Kan det vara en sån här Rapid 23 du har?
30-784_2010-07-07_105953_887.jpg
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=152358419

299:- på CO. Jag ska kanske slå till på en sådan då.
 
Jag har en Rapid 23, rekommenderas varmt. Har misshandlat den ganska illa, men fungerar utan några som helst problem.
 
Mikael_L skrev:
Kan det vara en sån här Rapid 23 du har?
[bild]
[länk]
Var tvungen att springa ner i verkstan och kolla. Nej, det stod "Rapid R33 ergonomic" på min. 23:an ser väldigt lik ut men är inte riktigt lika hög. Antar att 23:an inte klarar lika långa klamrar?
 
Jag har en R13 och den funkar bra när jag sätter diffplast.
 
Ola78
Jag har också en Rapid 33, mycket bra men jag använder den inte så ofta men till finlir är den bra. Men för att häfta diffplast, vindpapp co h div annat är det min häfthammare jag använder mest hela tiden och precis som StyrmanBerg hastigheten ökar betydligt och det är inte alls lika jobbigt.
 
Mikael_L
När jag ska häfta mycket tar jag fram trycklyftspickan, men det känns rätt jobbigt att dra fram kompressor och slang om det gäller några få klammer.
Sen är den nog till god hjälp de gånger man får hjälp och man är två som kanske vill klamra om vartannat.
 
Ola78
Att det är bra att ha 2 häftklammrar har du rätt i, när svärfar eller far min har hjälpt mig brukar de få ta muskeltränaren medans jag använder häfthammaren. Man måste slita ut en generation i taget:D Personligen har jag aldrig kommit överens riktigt med en tryckluftsdriven klammerpistol, tycker det går väldigt fort med häfthammaren+att man slipper slangen. Sen tränar jag ju med en sån på jobbet varje dag också så tekniken sitter ganska bra.
 
Har en Rapid, kan inte kolla modellen nu, men den ser ut som 23:an. Enda skillanden är att den har en liten "näbb" i framkanten där klammern skjuts ut. Jag upptäckte att det var väldigt praktiskt när det är trångt. T ex när man ska häfta fast tätningslister i dörrar och fönster. Japp, numera har jag två st häftpistoler ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.