"Bajsbilen kommer pappa!!" ropade 4-åringen häromdagen. :D

När slamkillen var klar så påtalade han att vi behöver fixa brunnen eftersom han kunde skada sig :eek:. Det är en trekammar glasfiberbrunn med betonglock. Problemet är att betonglocket ligger på glasfibern direkt och med åren (den är 35 år nu) så har glasfibern i röret som betonglocket ligger på gått sönder i ovankant. Jag ser två alternativ:

1. Plasta på den trasiga glasfibern och köpa ett lock i glasfiber och skruva dit.
2. Ställa dit en cementring och lägga på befintligt betonglock.

Jag har en cementring stående som passar det locket så det alternativet är mest lockande, dessutom går det fortast. Men jag funderar på om trekammarbrunnen håller för det? I och för sig så kommer ju krafterna att fördelas och inte ligga direkt ovanpåbrunnen utan strax utanför också. Men det blir väl en 100-150 kg till som ringen väger.

Är det någon risk?
 
Där jag bor talas det en del om att arbetsbördan måste minska för dem som kör slambilen. Det kommer att innebära krav på åtgärder hos många fastighetsägare. En sak som man vill få bukt med är tunga betonglock. Det kan vara värt att kolla upp så att du inte måste göra om snart igen.

Erik
 
  • Gilla
JAP-Tina
  • Laddar…
Det låter som en liten risk att nått händer då brunnen inte är tom utan vikten ovanför lär fördelas ut över brunnen och marken, hade den varit helt tom så hade risken varit större
 
Avemo skrev:
Där jag bor talas det en del om att arbetsbördan måste minska för dem som kör slambilen. Det kommer att innebära krav på åtgärder hos många fastighetsägare. En sak som man vill få bukt med är tunga betonglock. Det kan vara värt att kolla upp så att du inte måste göra om snart igen.

Erik
Jo, jag har funderat på det där också. Jag sände slamkillarna en tanke när jag själv senast baxade av locket från brunnen....

Var hittar man lätta plastlock som inte kostar skjortan?
 
Enklast är väl ändå att ställa dit cementröret, för att försöka plasta upp det trasiga på brunnen kommer inte bli alls enkelt och det är inte så kul att plasta heller för den delen. Den dagen det blir krav på lätta lock så går det ju lika bra att sätta fast på betongröret.
 
Ett krav på en befintlig installation lär aldrig hända
 
Det vet jag inte, men det finns kommuner som i vart fall börjat ta extra betalt om brunnslocket väger mer än 25 kg (tror jag det var). Den dagen får jag väl göra en ROI analys på vad som är bäst :)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Avloppsanläggningar måste uppfylla dagens krav. Det räcker inte med att den uppfyller de krav som gällde när den anlades. Kommunen kan visst ålägga en fastighetsägare att förändra ett befintligt avlopp. Sedan att det inte alltid sker är en annan sak.

http://www.telge.se/Atervinning/For-dig-som-privatperson/Slamtomning/

telge skrev:
Regler vid slamtömning

Arbetsmiljöverkets föreskrifter gäller samtliga kommuner i hela Sverige och ser ut så här:

  • Slangdragning medför mycket hög belastning för chauffören redan vid några få meter. Tömningsplatsen ska därför vara så nära farbar väg som möjligt.
  • Slangdragning i lutande terräng medför extra tung belastning, så slandragning i lutande terräng ska undvikas.
  • Mätningar av brunnslocken har visat att de kraftigt överstiger bestämmelserna. Inga lock får väga mer än 15 kilo. Alla tunga brunnslock behöver därför bytas ut.
  • Bilvägen fram till tömningsplatsen måste vara minst 3,5 meter bred och tåla tung trafik samt ha fri sikt.
Arbetsmiljöverket gör löpande kontoroller under 2012 och 2013 kan även du behöva göra åtgärder framöver. Kartläggningen av svåra hämtställen fortsätter och de som berörs kontaktas löpande.
 
Jag tänker inte väcka den björn som sover i alla fall :)
 
Annars kan kanske ett lock av aluminium vara något....borde kunna lösa av någon lokal smed/plåtslagare....
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Aluminium! Varför tänkte jag inte på det? Jag har ju en plåt stående här som nog räcker till, bara att sätta vinkelslipen i och dit med gångjärn och ett lås. :)
 
Jag har en lucka av järn (eller nåt) i mitt tunga cementlock. Så bajsbilens chaufför behöver inte baxa locket, utan bara öppna en ganska lätt lucka.

Grannen har ingen lucka, och fick bassning nu senast att hon skulle fixa.
 
Stefan Bengtsson skrev:
Grannen har ingen lucka, och fick bassning nu senast att hon skulle fixa.
Hur kan man inte ha ett lock på en brunn????
Vad händer om ett barn ramlar i????
 
Enk Projektet skrev:
Hur kan man inte ha ett lock på en brunn????
Vad händer om ett barn ramlar i????
Hon har lock utan lucka. Tungt för chaffisen.
 
Stefan Bengtsson skrev:
Hon har lock utan lucka. Tungt för chaffisen.
Okej...skönt att höra....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.