Hej Allihop!
Vet inte om jag postar i rätt del av forum, men jag testar här så får ni säga till om jag gör fel!

Jag har iaf haft en så kallad brandskyddskontroll, och allt gick bra förutom en liten detalj. När man ska upp till min skorsten så går man först upp på ett plåttak och sen tar man ett kliv ytterliggare för att komma upp på själva hustaket. Först så klaga han på att det kan vara farligt att gå på plåttaket för det kan bli väldigt halt, sen klivet upp till det riktiga taket är för högt, och sen när man väl kommer upp så är husfasaden högre än 4 meter och då krävs speciellt godkända anordningar för säkerheten.

Då tänkte jag först att jag flyttar stegen på taket till andra sidan huset, och blir av med "plåttaket" och "klivet upp", nu är enda problemet att fasaden är över 4m,
Så för att bli av med det problemet tänkte jag bygga ut min altan för att få en godkänd höjd på fasaden för sotaren, lägger liksom hellre pengar på att bygga ut min altan än en massa pengar på säkerhets utrustning som nästan aldrig används.

Men vad gäller då om jag väljer att bygga ut altanen? först måste man ju se till att det blir mindre än fyra meter upp till taket, men jag antar att jag måste bygga den ett antal meter ut från fasaden också, nån som vet vad som gäller?

Tacksam för er hjälp!
 
I en annan tråd på forumet postades en länk till det här dokumentet, som med bilder förklarar precis vilka regler som gäller:
http://www.taksakerhet.se/download/18/Hela broschyren_web.pdf
Sid 6: "fasadhöjd mäts vid uppstigningsstället". Så bygg du ut altanen så mycket att det går att ställa en stege i normal lutning mot taket, så ska det väl räcka.
 
Redigerat:
  • Gilla
Johann.k
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.