Hej! Jag sitter i ett litet lätt dilemma, ska försöka göra storyn så kort jag kan,

jag bor granne med en fisk berednings industri och den senare tiden har ett par grannar börjat klaga på en kraftig lukt från denna,

jag själv har inte så ont av det då jag bor året runt och är ganska van, visst det är otrevligt ibland men jag överlever.

dessa grannar bor där mest på sommaren och är supertrevliga verkligen, ett annat par som flyttat in i ett annat hus som aldrig har eller brukar hälsa på mig har också klagat om lukten, men aldrig ens hejat på mig dom kollar bara på mig när dom går förbi? Vet inte vad jag gjort.

iaf nu vill dessa grannar att jag också klagar på lukten till kommun osv för att det ska hända nåt. Miljödomstolen har inte tagit upp ärendet och hävdar att pga att det är en produktion och industri går det inte att göra nåt.
Det står även i detaljplanen att lukt kan förekomma.

hur ska jag göra? Jag vill gärna inte vara ovän med grannar samtidigt som jag stödjer lokala företag och dess verksamhet? Vad har ni för åsikter?
 
Verkar inte vara några grannar att vara vän med så skit i vad dom säger.

Vad kom först. Industrin eller husen?
 
  • Gilla
Byggherren9503 och 1 till
  • Laddar…
Du skall ju givetvis inte klaga bara för att grannarna vill det.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 3 till
  • Laddar…
Var och en ska givetvis göra en egen bedömning av om det finns skäl att klaga eller ej, så följ din egen åsikt. Industrin har troligen ett tillstånd som är förenat med villkor. Om det är en stor industri är länsstyrelsen tillsynsmyndighet annars är det kommunen. De som upplever problem kan vändas sig till tillsynsmyndigheten och ta reda på villkor och vilken uppföljning som görs. Det anses nog tyngre om det är många närboende som gör så, kanske därför grannarna vill ha med dig.
 
Jag har ingen sympati för dina grannar om det inte skett några förändringar eller grav misskötsel från företagarens sida.

Den levande bygden behöver arbetstillfällen och ska inte bli ett Skansen.

/ATW
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
B Jensan95 skrev:
Hej! Jag sitter i ett litet lätt dilemma, ska försöka göra storyn så kort jag kan,

hur ska jag göra? Jag vill gärna inte vara ovän med grannar samtidigt som jag stödjer lokala företag och dess verksamhet? Vad har ni för åsikter?
TS, tycker du att luktsituationen blivit värre? Om inte så finns det kanske inget case även om du hakar på?
 
Cruzze Cruzze skrev:
TS, tycker du att luktsituationen blivit värre? Om inte så finns det kanske inget case även om du hakar på?
TS ska absolut inte haka på om han inte upplever det som ett stort problem.

Det finns folk som får bönder att lägga ned verksamhet och köpare av fiskelägen som klagar på fisklukt.

/ATW
 
Grejen är att husen det är 3 likadana hus alla hus i just detta område byggdes utav denna fiskindustri på 40 talet för att senare funka som övernattnings bostäder för fiskare osv.

senare kunde anställda på industrin köpa loss husen vilket dom gjorde därav ligger husen alldeles intill industrin.

av oss 3 som har likadana hus är det en granne som klagar sen en annan som byggt hus ca 50-70 m från våra som börjat klaga.

personligen tycker jag att man får ha lite överseende om man väljer att bo i ett sånt här område.
 
  • Gilla
Cruzze och 1 till
  • Laddar…
Det är bara att vänligt men bestämt förklara att fisklukt hör kusten till och passar det inte så går det bra att semestra någon annan stans.

Behöver du lite moraliskt stöd så har Lars Molin gjort en bra film på temat:
https://www.oppetarkiv.se/video/3009153/badjavlar
 
  • Gilla
Kretikos och 1 till
  • Laddar…
Förklara att här luktar det fisk och har gjort länge. Gillar dom inte fisklukten skulle dom låtit bli att köpa in sig
 
Säg som det är.

"Jag störs INTE av det och hakar inte på" Trevligt såklart.
Grannen försökte få mig att haka på då en annan granne var högljudd, men den störde inte mig så jag hakade inte på.

Dina grannar var medvetna om det, därav kan de ju inte komma i efterhand.
Ställen man inte kan klaga på om man flyttar dit.
- Sockerbruk
-Pappersbruk
- Mc donalds (samma som sockerbruk)
- övrig verksamhet som har dofter
-Flygplatser
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.